lördag 20 mars 2010

Tyler Brülé och taktila Monocle

Tillväxtdagarna fortsätter. Nu talar Tyler Brülé, chefredaktör för Monocle.

Han startar sin dragning genom att leverera sin cv. Kortversionen är att han föddes 1968, lästa kort tid till journalist och blev skjuten två gånger i Afghanistan. Då började han fundera över vad som är viktigt i livet, det blev en vändpunkt. Han startade Wallpaper och sen Monocle.

För tre år sen ändrades marknaden. Tunna tidningar och dåligt papper översvämmade tidningsställen.
- Det var dags att gå åt andra hållet, säger Tyler. Han ville skapa en tidning att samla på, att spara.

Det spelar ingen roll var du köper tidningen den är samma överallt.
- Ett gemensamt samtal över världen.
De började fundera över vad som saknades. Resultatet är en tidning i olika sektioner. A-E. Affärer, Business. Culture. Design. Edits. Sen kommer en expodel plus manga.
- Vi har såklart en hemsida, säger Tyler. Men tidningen finns inte där. Det är tydligt att han är stolt över Monocle. Den säljer bra även om tidningsmarknaden har det tufft.

- Den är otroligt taktil.
Han talar om känslan av det glansiga pappret. Doften av papper.

Och det är upp till läsaren att använda informationen.

De erbjuder ett index över hur bra det är att bo i olika städer. Stockholm handlar ofta högt upp. Men Monocle tittar också på en del andra saker än de vanliga indexen om hur säkert det är och om skolorna är bra. Hur många soltimmar? Kan du få en drink klockan 1 eller 2. Hur toleranta är människor?
- Det handlar om det dagliga livets metabolism.

Själva seminariet handlar om vad Sverige måste göra för att clean up its act. (Hm. Svårt att översätta.)
- Alla söker hjärnkraft. Konkurrensen är stentuff, förklarar Tyler.
Sverige behöver genomföra en hel del förändringar för att attrahera flera. Sen i morse är allt ”up for grabs”

Hundratusentals människor tänker över sina liv. De vill vara oberoende och skapa egen business. Om Sverige ska vara med i det måste Sverige bestämma om vi ska finnas med i den ekvationen.

Sverige måste engagera sig globalt. Vi är bra och har högt socialt kapital, landet är bra organiserat och bra på logistik. Musikaliska människor men dåliga hockespelare, säger Tyler som komer från Kanada.

Ni har bra livsbalans som är också en förbannelse. Möjligheten är att många söker ett samhälle och ett sammanhang.
- Tolerans är viktigt.

Vi måste ha mer globala kopplingar. Arlanda är hotat av andra aktörer. Och det finns mer att göra med service.
- Sverige måste bryta med gamla vanor.
Vi behöver en 24 timmars marknad. Tack vare tidsskillnaderna och vårt geografiska läge har vi möjligheter men Finland och Helsingfors är var asiaterna landar när de reser västerut. Det behöver Sverige jobba vidare på.

- Förra året reste jag till USA 11 gånger. Men 38 gånger till Asien. Precis tvärtom som det var förut, säger Tyler.
Han säger också att det inte funkar att jobba som vi gör.
- Inga fikapauser, säger han på svenska och beskriver att rätt som det är lämnar svenskarna möten och jobb för att det är balett eller hockeyträning.
- Ett slut för gör-det-själv-kulturen. För många människor jonglerar för många saker.

Han är medveten om att det finns sociala tabu som styr det här.

Sverige kan sälja in sig genom det sociala kapitalet. Påminn människor om att det här är ett bra ställe att leva på. Småstäder kan marknadsföra sig bättre.
- Återupptäck små städer och regioner som är bra att leva i.

Infrastrukturen är viktig.
- Det betyder inte bredband. Bättre tåg som inte går sönder på vintern, säger Tyler och alla skrattar.

Han ser också mer tillverkning och produktion i städerna.

Sista punkten är: Det måste ske nu. Men det kommer ta lite tid och alla kommer inte gilla det.

Han får en fråga om hur han jobbar. Han finns inte på Fejjan. Men Monocle har en grupp på 7 000 medlemmar. Tyler förklarar att han är närvarande i sina krönikor. Och han har två assistenter. Han har tittat på men han följer inte bloggen Being Tyler Brülé.
 
Ett av de mest intressanta inläggen på hela evenemanget.

Inga kommentarer: