onsdag 17 mars 2010

Arkelsten vs Wetterstrand

Miljöaktuellts konferens om grön upphandling imorse. Först talar Ewa Björling om roliga saker som handel och tråkiga men nödvändiga saker som standarder och att hon praoat hos moderaterna när hon var 14 år. Kraften i handeln är något vi ska ta tillvara.

Debatterar sen med Mp-ledaren Maria Wetterstrand. Tuff insäljning i programmet. Får först frågan om jag vill beskriva vad som händer om hon blir miljöminister men jag pratar hellre om vad jag vill göra. Ganska lite skiljer oss i upphandlingsfrågor. Utom att hon har ett förslag om att företag som döms för diskriminering ska förbjudas sälja till offentliga verksamheter. Det är inte rättssäkert och näringsförbud ska vara just ett tydligt utdömt näringsförbud.

Förra årets debatt var rätt arg. Den här är rätt trevlig men med några tydliga politiska skillnader. Vi har algt mer pengar till miljön och vi använder skattesystemet för att skifta det till något grönare. Skatteväxlingen är död från Mp:s sida.

Upphandling handlar om att vilja och våga och kunna reglerna. Det är oftast inte lagen som brister utan kunskapen.
- Kunde vi ha gjort mer i stadsdelsnämnden, frågar Jens Orback känd socialdemokrat som är dagens moderator. Han och jag har suttit i Maria-Gamla stans stadsdelsnämnd ihop.
- Ja det tror jag, svarar jag. Och du var faktiskt ordförande.

Får en fråga från en i publiken om djurskyddet. Marit Paulssen och Eskil Erlandsson vill harmonisera djurskyddet och alltså sänka våra krav.
- Nej, säger jag. Det är inte vad vi är överens om i EU-nämnden.
Vi pratar efteråt och hon framhärdar. Vi får kontakt med Eskil nu på eftermiddagen och konstaterar att han visst tycker vi ska behålla vårt djurskydd i Sverige och gärna exportera det till EU.

Åh, ser nu att jag glömde min fina talarpresent, antagligen i garderoben. Elände.

Inga kommentarer: