måndag 8 mars 2010

Grattis på Internationella kvinnodagen

I år fyller Internationella kvinnodagen 100 år. Det har hänt så fantastiskt mycket. Framgångarna är värda att uppmärksamma.

Det finns ett undantag. Den viktigaste mänskliga frågan som påverkar kvinnor mer än män är just SRHR-frågorna. Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. Rätten till ditt liv och din kropp är grunden för allt samhällsbygge och de rättigheterna förnekas mänga, många kvinnor idag. Där är vi inte tillräckligt långt framme.

Kvinnorfrågor skaver ibland rent semantiskt, det är svårt som liberal att tala i så stora grupper. Helst ska ju alla människor mötas lika. Och den som håller på med politik kan bara inte acceptera när någon gör sig till talesperson för ett kön. Politik är mer än så. Jag och många fler kvinnor med mig har mer gemensamt med Fredrik Reinfeldt än med Gudrun Schyman.

Frågorna slår igenom i det stora. Men också i det lilla. Funderar på ett par bilder från förr. Två bra en en sämre - fast vi lär oss av alla tre. Det är inte länge sen i tid. Men det känns länge sen nu när jag skriver.

1.Det är i sjuan eller åttan, i alla fall när vi går i Hässelbygårdsskolan. Jag tycker att vi borde fira internationella kvinnodagen. Även om den instiftats i Sovjet. Det blir i alla fall prat om det. Det är ingen jättegrej, med jämställdhet, vårt gäng är både killar och tjejer. Det är inte så noga. Ofta är det enklare att umgås med killarna och jag har en egen moppe. Men Alireza och Henrik går till torget och köper blommor. Alla tjejer i klassen får en tulpan.

2. Jag är nyvald i Västerort MUF:s styrelse. Vi sitter i källarokalen i Bromma och dricker rätt obehagligt neskaffe med gräddpulver. En stående punkt på dagordningen är hur fler tjejer ska bli aktiva i politiken. Vi bestämmer oss för att göra en liten folder med vår distriktsordförande för Stockholm, Anna Kinberg. För att visa att det går. Hon är ett levande exempel. Vi gör en intervju, får låna bilder med Anna där hon står med en gerbera i handen och får ihop en liten broschyr som det gå otroligt lätt att dela ut till tjejer.

3. En av våra lärare i trean i Blackebergs gymnasium tycker mycket om Strindberg, eftersom han är så modern och skriver så bra. Minns  jag rätt är de till och med lika. Fast jag har fått för mig att Strindberg var kort, det är inte vår lärare.

För mig är Strindberg rätt oimponerande och en ledsam man. Läs Giftas. Han skriver till exempel att kvinnor är djur. Säg tvärt om så har du en folkstorm. Skriv det inbundet och elegant och krydda det med långa taskiga citatvänliga meningar om kvinnors underlägsenhet så får du en parad när du dör.

Diplomati är inte min starka sida. Så vi kommer inte helt bra överens jag och min lärare. I engelskan ska vi läsa en engelsk bok. Egentligen får vi välja själva. Men inte då.
- Vi har ju en feminist i klassen, säger han och visar upp en bok med vit framsida som han tycker passar mig. Jag läser naturligtvis både den han valt ut och den som jag själv ville läsa. Den jag väljer är bra - den andra är trist. Redovisar båda.

Får ett klistermärke från Linus. Det står Kvinnokamp - klasskamp på det och jag sätter det på baksidan av busskortet.

Idag minns jag ingen av böckerna, mer än sägningen från katedern. Det känns så gammalt nu.

Sammanfattning:
  • Uppmärksamma gärna bra saker - även om det inte är du eller dina kompisar som kom på idén.
  • Goda exempel funkar. Hade inte Anna varit distriktsordförande hade jag aldrig ens kommit på tanken själv.
  • Kalla inte människor som tror på alla individer rutinmässigt för feminist. Det kommer en hel del politik med det ordet och alla känner sig inte bekväma med etiketten. PS. Skippa Strindberg om du vill verka modern.
Uppdaterat. Det här inlägget passar fint att vara en del i veckans bloggdebatt hos Kent.

Inga kommentarer: