Inte bara dragningen av banan spelar roll. Det krävs resurser för att bygga. Johan skriver:
Finns det några beräkningar på hur många hundra ton utsläpp alla dumprar, schaktmaskiner och annat kommer att släppa ut när laserninjatågspåren ska på plats?Det är lite hårddraget i texten. Och jag har ingen åsikt om Naturskyddsföreningens inre liv. Däremot är jag intresserad av att en stor organisation är politiskt hederliga. För ibland är inte alla lobbyister och intresseorganisationer objektiva. Det visade sig ju i undersökningen inför EU-valet. Vilket hade effekt. Men flera reagerade på.
1 kommentar:
Det är naturligtvis så att tåg har stora klimatfördelar. Det går åt en bråkdel av energin att frakta på järnväg jämfört med motorväg. Ändå har det hänt att järnvägar dras fel.
När det gällde just Botniabanan försökte Naturskyddsföreningen i åratal att beveka Banverket till att välja en bättre dragning för att skona en av landets viktigaste naturreservat, Umeälvens delta. Det fanns bra alternativ, men Banverket väjde sin vana trogen inte en centimeter från planerna. Vilket till sist innebar att vi inte såg någon annan råd än att vända oss till domstol.
Naturskyddsföreningen anser nämligen att även miljövänliga alternativ som järnväg måste följa miljölagstiftningen. Då kan vi i sällsynta fall bli tvungna att gå till domstol. Järnvägen status som miljövänligt transportslag kan råka i vanrykte om man inte väljer den bästa dragningen.
Men det behöver ju faktiskt inte bli så. Vi kan därför naturligtvis inte ta ställning till om vi ska överklaga innan vi vet närmare om var järnvägen ska dras fram. Det är något som vi som miljöorganisation bara gör som sista utväg, och med stor sorg.
Skicka en kommentar