onsdag 12 maj 2010

Mjölk blir ekosystemtjänst - inte bidrag

Mötte Svensk Mjölk idag och pratade om både djurskydd - där de tagit fram ett eget system för djurhälsa med smileys - och jordbrukspolitik.

De verkar rätt trötta på att alla politiker i Sverige vill avskaffa subventionerna och att den jordbrukspolitiska debatten nästan alltid hamnar där. De har en poäng.

Svensk Mjölk verkar sugna på att prata ekosystemtjänster - som de kan få betalt för - istället för produktionsstöd. Precis samma håll som vi försöker vrida politiken åt. Modulering kallas det när pengarna flyttar mellan pelarna i EU för att hamna i landsbygdsutveckling och miljöåtgärder.

Allt går fint tills jag får frågan om en debatt. Toppen. Det är vad jag gör. Fast jag har svårt det datumet och föreslår kollegan Bengt-Anders Johansson. Men de vill ha en debatt mellan två kvinnor. Kanske för att balansera att de bjudit in Göran Persson och Eskil Erlandsson till sin stämma.
- Jag avskyr att bli kvoterad, säger jag.

Men de menar inte så. Tydligen. En sån sak blir bara värre när den diskuteras så vi släpper frågan.

Nu kan jag antagligen inte vara med på den här debatten. Men det blir spännande att se vem som får inbjudan.

Inga kommentarer: