onsdag 25 november 2009

Klimatkommunikation

Deltar i en debatt på Utrikespolitiska institutet på tisdag. Pratar med moderatorn, nyss, innan voteringen. För det första är det ny tid, men det går att ordna. Men hans inledningsfråga om utsläppsminskningar just i den svenska geografin gör att hela debatten blir märklig tycker jag och säger det också. Särskilt när de allra flesta människorna ser klimatfrågorna som globala.

- Är det meningen att vi ska prata visioner eller riktig politik, undrar jag. I min värld kan vi inte bara lova och spekulera fritt, vi måste leverera.

Han undrar om vi inte ska ha ett annat ekonomiskt system än marknadsekonomi.
- Nej, utan marknadsekonomi kan vi inte lösa det här, säger jag.

Jag googlar honom naturligtvis och inser att det såklart finns en politisk agenda. David har tidigare skrivit på "arbetarens klimatblogg." men nu rattar han magasinet Effekt. Och han har ju skrivit boken om personliga utsläppsrätter - en debatt som kom av sig här i landet faktiskt. Trots att det förslaget innebär mer intrång i integriteten än FRA och IPRED tillsammans. Märkligt.

Det är nog därför vi har lite svårt att kommunicera.

1 kommentar:

Anders Persson sa...

Det är inte alltid VAD folk säger som gör att man förstår dem, utan vetskapen om varför de säger som de gör.