torsdag 19 november 2009

Bromma Gymnasium & EU

Direkt efter lunchvoteringen idag tar jag och prao-Nils tunnelbanan till Stora mossen och knatar backen upp till Bromma Gymnasium.

I Bromma har många olika klasser jobbat med EU på olika sätt och gjort en utställning och flera powerpointpresentationer. Och idag redovisas allt arbete. Alla är samlade i aulan. Två duktiga moderatorer leder det hela uppe på scenen. De gör en urproffsig presentation och jag får berätta lite om EU-arbetet och om förhandlingarna inför Köpenhamn.

Det är ändå lite stort att vara där eftersom jag gick i Blackebergs Gymnasium. Vi var ärkefiender. Kanske just därför är jag extra hedrad över att ha bli inbjuden.

En från SSU är där också för balansens skull. Hon är emot Lissabonfördraget. Det blir lite skumt eftersom S är för Lissabonfördraget. Och det har gått igenom. Men planen är inte att ha debatt utan att svara på frågorna från eleverna som vi blivit inbjudna att göra. Min inställning är att vi svarar på frågorna och berättar vad vi själva tycker. Men det är en utmaning för SSU som försöker berätta vad hon tror att vi tycker. Well, blir det en debatt kommer jag gärna tillbaka.

Bra stämning, och smart sätt att lägga upp arbetet. He he, trots att det är Bromma, måste jag tillägga med mina Blackebergslojaliteter.

Sitter nu och väntar på ett extra EU-nämndsmöte. Det borde bli snart, vi ska vara beredda från 17.30. Men det är svinkallt på kontoret. Sitter insnurrad i en fleecefilt och undrar om inte elementen ska vara ljumma åtminstone.

Inga kommentarer: