onsdag 18 november 2009

Fredrik Reinfeldt gör skillnad för klimatet

I brist på egen sakpolitik att debattera valde S att göra ett utspel om Fredrik Reinfeldt.

Jag svarar naturligtvis att Fredrik gör skillnad i klimatdebatten.

Bland annat skriver jag:

"När Fredrik beskriver verkligheten kritiserar Socialdemokraterna honom. Att säga att det inte blir lätt att få med sig alla länder på ett globalt klimatavtal är sant. Allt annat är lögn. Att lyfta upp utmaningen och vara tydliga med vad vi vill är ett bra sätt att sätta press på de länder som vi just nu kämpar för fullt med att få med på ett globalt klimatavtal i december."

Här hittar du hela artikeln.

6 kommentarer:

pojoel sa...

Har du missat "Climategate"?

Fia sa...

Du menar dataintrånget?

pojoel sa...

Nej. Jag menar informationen som till visshet gränsande sannolikhet läckts ut avsiktligt av en så kallad "whistleblower" som tröttnat på allt fifflande och fuskande på institutionen.
Om "sticka-huvudet-i-sanden-folket" menar att sättet som informationen blev offentlig på är det mest intressanta, så hade ju exempelvis varken Richard Nixon blivit avsatt, eller grisfarmarna blivit uppmärksammade härom veckan.
Här ett exempel på hur Climategate hanteras i utländsk media:
http://www.youtube.com/watch?v=lgIEQqLokL8&feature=player_embedded
Al Gore verkar också ha dragit öronen åt sig, eftersom han har ändrat sig och låter bli att komma till Köpenhamn.
I Australien har Climategate lett till att alarmisterna fått duktigt på tafsen i parlamentet http://news.yahoo.com/s/ap/20091202/ap_on_re_as/climate_australia

Det rör på sig i omvärlden, men här sitter vi precis som i den gamla reklamfilmen och blundar, slår oss på öronen och mässar jag hör inget jag ser inget jag vet ändå bäst blablabla....

Fia sa...

Aha. Du menar dataintrånget. IPCC utreder det.

pojoel sa...

Kära Fia.
IPCC skulle inte kunna hitta sin röv, ens med strålkastare, spegel och båda händerna. Än mindre utreda hur lurade de blivit, alternativt själva drivit fusket.
Ännu en bra sammanställning, skriven av lord Christopher Monckton:
http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/originals/Monckton-Caught%20Green-Handed%20Climategate%20Scandal.pdf

För övrigt vill jag tala om för dig, att även om jag har varit moderat sedan jag kunde tänka själv, så blir jag mer och mer besviken på hur den svenska miljöpolitiken sköts. Att utarma landsbygden (mackdöden) bara sådär utan vidare på grund av att ett gäng charlataner fuskar sig blåa visar på en oerhörd naivitet och oförmåga att kritiskt granska den "information" man matats med.

Att ständigt granska det någon uppmanar mig att tro okritiskt på, har jag gjort till vana sedan skolböckerna på 70-talet försökte utmåla kommunismen som en god och sund ideologi, som skapade lyckliga medborgare vartän den regerade.
Det är nyttigt att göra så. Det kan orsaka aha-upplevelser att göra så. Det kan till och med få en att göra 180 grader helt om i bland. Try it! You'll like it!

Fia sa...

Hej. Du är ganska ensam i din analys också. Btw, mackdöden handlar inte om miljöpolitiken, men det är bra att granska och det gör jag.