tisdag 3 november 2009

Grattis gröna nyckehålet!

I går fyllde det gröna nyckelhålet, hälsomärkningarnas egen traktor 20 år. Oglammigt, men det fortsätter funka. Födelsedagen firades med ett seminarium som ordnades av Livsmedelsverket som har hand om nyckehålet. Nyckelhålet börjar användas i Norge och Danmark nu och på svenska restauranger.

Det hela avslutas med en paneldebatt. Får en fråga om hur viktigt livsmedel är för politiken.
- Kommer du säga till dina kollegor att nu har jag pratat nyckelhål, tjo!?
- Ungefär så, svarar jag och får möjlighet att ge en snabb analys av senaste valrörelsen, EU-valet, som handlade en hel del om livsmedel med Marit Paulsen och Anna Maria Corazza Bildt. Livsmedelsfrågor är politik.

En annan fråga är hur nyckelhålet blir mer intressant eller mer modernt?
- Det måste rocka lite fett, säger Jan Bertoft från Sveriges Konsumenter.
-Jag kommer ju från Moderaterna så mitt förslag är att fräscha upp det och kalla det "Nya nyckelhålet", föreslår jag.

Vi pratar också om vi kan exportera nyckelhålet i EU. Ett nyckehål till 27 nycklar är ingen lek. Jag kan bara tänka mig förhandlingarna med Frankrike. My gods... kanske inte.

Avslutningsvis förklarar generaldirektör Inger Andersson inspirerande att nyckelhålet håller, det utvecklas och ska bort från den tunga, gamla känslan. Tyvärr rinner tiden ut och jag hinner inte föreslå en designtävling för ett glammigare, mer glittrigt nyckehål. Kanske bland nordiska designers? Kostcirkeln och kostpyramiden är kanske klassiska former och kombon med nyckelhålet håller som form men utförandet är inte så inspirerande längre. Ut med det foträta och in med vardagslyxiga. Mindre traktor och mer tesla.

Inga kommentarer: