torsdag 12 november 2009

Demosdebatt

Åter på kontoret efter votering och innan dess debatt hos Axess-tv.

- Demos, är det en tankesmedja? undrar en av socialdemokraterna.
- Nej, det är folket och namnet på programmet vi är med i, svarar jag och undrar hur det här ska gå.
- Folket. Det är vi alltså?
- Ungefär, säger jag. Sen börjar det.

Min ambition är att få igång ett samtal om våra olika lösningar för det internationella samarbetet och den långsiktiga energipolitiken och gärna höra något om vad de vill med sina två stödpartier, V och Mp. Så blir det inte. Inga svar.

S längtar tillbaka till en tid när de kom överens om energifrågorna med C. De kallar det blocköverskridande men nostalgi löser inga problem.
- De är med oss nu, säger jag. Och är redigt glad för det.

Debatten är sådär från S. Bommersviks greatest hits i retoriken. Inga lösningar i praktiken.

- Det här blir dålig tv, säger jag, när S om och om igen pratar siffror. Vårt mål är 40 procent, förklarar jag om och om igen. De säger 15 procent utomlands, 25 inom Sveriges gränser, men det är inte relevant. De toppar med ett överbud på 55 procent utan varken åtgärder eller finansiering. Utsläppen måste ned direkt. Tror de på allvar att det här är ett globalt problem så går det inte att lösa det enbart i Sverige. Och i fråga om hur de ska finansiera sina fantasisiffror får vi inga svar. De byter snabbt ämne.

Helt förvånad över att S tog upp gammal debatt om sitt eget rätt pinsamma 4 procentsmål för klimatet när vi säger 40. Då ville M följa Kyotoprotokollet som sa plus 4 procent men S tog inte sitt lilla mål till riksdagen för debatt, ingen riktigt beslut togs, det var inte ens bindande. Riksdagen informerades bara i en skrivelse.

Moderaterna har utvecklats och arbetar med miljöpolitiken. Jag är stolt över det.

Äh, det var inte en debatt om sakfrågor direkt. Och jag blir lite upprörd när de avbryter och det avslutade med en filibustring när S vägrade sluta prata och svamlade bort den sista tiden av programmet. Massor av frågor som varken Lars eller jag får bemöta. Han hade 30 sekunder i slutet.

- Kontrollrummet gillade intensiteten, blir kommentaren efteråt från Axessfolket. Mycket energi i frågorna.

Även om jag mest är förvånad och arg över den låga nivån, och det märks när jag svarar, så finns som tur var också Lars Hjälmered med i debatten. Som publik har vi både pol sekarna Hannes och Sebastian. Vi pratar lite efteråt. De är också upprörda. Men tycker att Lars och jag kompletterar varandra i debatten.
- Det var lugn cop, uppe i varv cop, säger Hannes.
- Walk it off, säger Sebastian.
Vi går tillbaka till kammaren. Socialdemokraterna åker taxi.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det brukar påstås att de flesta jounalister har vänstersympatier, jag är benägen att hålla med.