söndag 1 augusti 2010

Lite surt från S

Visste inte att socialdemokraten Lena Sommestad hade en blogg, men jag blev länkad därifrån. Hon säger att den här korta texten är ett bottennapp. Intressant ordval. Antagligen för att det är så jag beskrivit budskapsplattformen mot Fredrik. Som jag skrivit mer om här också. Någonstans brister verklighetsbeskrivningen från Sommestad och det är stora rallarsvingar. Hon skriver inget om vad de röd-gröna vill, antagligen för att de inte samlat sig kring frågorna, och inget om att vänsterstyrda länder blockar klimatförhandlingarna. Fast jag förstår att Socialdemokraterna söker konflikt här. De är helt sidsteppade i miljöfrågan av Mp.

Det finns många viktiga politiska skillnader i miljöpolitiken mellan höger och vänster. Målet är förhoppningsvis det samma, att rädda världen. Men vägarna dit ser väldigt olika ut. Väldigt olika. Och nu börjar jag också inse att problembeskrivningen skiljer sig också.

När vänstersidan samlar sig kring budskap handlar de inte om vad de vill göra för miljön eller så - utan är bara negativt. Deras politik utgår från att vara mot Alliansen. Det är allt tydligen.

Inga kommentarer: