Kampanjen handlar inte om visionära och fantastiska Socialdemokratiska lösningar utan är en surkampanj med personangrepp på Alliansens partiledare. Det enda som är bra med kampanjen är att orden inte är särskrivna.
Nu har Demoskop på uppdrag av Timbro kollat vad LO-medlemmarna verkligen tycker. Medlemmarna alltså, inte ledningen som också sitter i Socialdemokraternas styrelse.
Bara var tredje stödjer kampanjen. En förkrossande majoritet gillar det inte.
I pressmeddelandet står också:
– LO:s stöd till Socialdemokraterna är ett sätt för organisationen att köpa sig inflytande och det är uppenbart att LO-ledningen inte har med sig de egna medlemmarna i det omfattande finansiella stöd som ges direkt och indirekt för att Socialdemokraterna ska återfå regeringsmakten, säger Timbrochefen Maria Rankka.
Av undersökningen framgår att 60 procent av svenska folket uppfattar affischerna negativt och endast två av tio tror att kampanjen är till hjälp för Socialdemokraterna. 62 procent anser även att det var fel av LO att lägga pengar på kampanjen.
Även bland LO:s medlemmar är tilltron till att kampanjen ska lyckas med sitt syfte, d v s att öka väljarstödet för Socialdemokraterna, bristande. 42 procent tror inte att den tjänar sitt syfte. Endast var tredje medlem stöder kampanjen som sådan. LO:s ekonomiska stöd till Socialdemokraterna är överlag kontroversiellt, färre än hälften av medlemmarna (40%) är för ett sådant stöd.
Undersökningen genomfördes under perioden 17-19 augusti och baseras på 1 639 intervjuer varav 398 var LO-medlemmar.
1 kommentar:
Spontant bedömer jag att många som kör förbi dessa affischer (ex längs Vallhallavägen)inte hinner läsa texten i dess nederkant. I dessa fall är ett foto på alliansens partiledare oavsett om det hänger upp och ned eller ej bara till alliansens fördel. Tack för stödet LO!
Skicka en kommentar