söndag 15 augusti 2010

Sveriges hetaste valupptakt

Igår hade jag förmånen att få vara en del av valupptakten för Moderaterna och MUF i Stockholm. Fast den var faktiskt officiellt den nationella valupptakten. Och platsen för Fredrik Reinfeldts sommartal.

Vilken bra dag. Solen skiner. Värmen är total. Jag är på väg på cykel till Södermalmstorg ropar plötsligt Christofer Fjellner.
- Hallå, Fia! Hej, vi tog båten hit.
Han står i en liten stålbåt och har lagt till vid gästbåtsplatserna vid restaurang Flyt. De kommer direkt från landstället och har slussat för första gången. Framgångsrikt.

Alla är där. Hela Södermalmstorg är fyllt av glada moderater. Per som bidrar till vår grönare kokbok ger mig en påse ekologiska skalade mungbönor som vi Facebookat om. Många glada människor som jag inte sett på länge. MUF Stockholm har snyggaste kampanjtröjorna. Jag får en sån i en rimlig storlek.
- De är ganska korta i modellen, säger Alexander.
- Jag tar en large, säger jag. Nu börjar kampanjtröjetiden. Och storlekarna är ett lotteri. Idag bär jag en "Det krävs ett arbetarparti för att klara jobben" storlek small i herrmodell. Fick också en stor barnmodell att prova men den är lite kort.

Mickas på. Har lärt mig att det är bäst med hästsvans, andra frisyser fastnar i själva mickhållaren som går bakom huvudet. Tokvarmt. Men det kommer bara mer och mer människor. I publiken hittar jag en gammal kollega från ICA-tiden. Gamla vänner. Nya vänner. Träffar Gröna för Alliansen från Botkyrka. Och det bästa är att en av dem är en kompis som jag pluggat med. Vi var i samma grupp på juristlinjen. Så glad för det!

Det är fantastiskt varmt.

Kliver upp på scenen. Vilken utsikt. Hela torget är fullt av glada människor och ballonger. Helt fullt. Det spiller över. Vilken stämning! Först presenterar jag Sofia Talvik som framför en egen låt. Sen bjuder hon upp Mange Schmidt och Wille Craaford som kör en egen låt och ett snabbt lobbyinspel för frisbeegolf. Sen kommer kampanjlåte Flyter.
- Om det flyter, låt det flyta!

Vi värmer upp med att träffa fyra framstående företrädare. Justitieminister Beatrice Ask, Biståndsminister Gunilla Carlsson, Finansborgarråd Sten Nordin och Finanslandstingsråd Catarina Elmsäter Svärd.

De är oväntat färgkoordinerade. Både Sten och Cathis kör blått med somrig turkos ton och Gunilla och Bea har Alliansorange som drar mer åt korall. De får stå i färgordning.
Sten Nordins förklarar varför Moderaterna är bäst för Stockholm och ger sitt bästa tips för alla som vill bidra till en valseger för Alliansen.
- Prata. Det är så viktigt att alla samtalar om politik.
- Och att komma ut som moderat, undrar jag, att bära knappen kanske?
- Ja! De finns i så många fina färger, säger Sten och pekar på sin rosa M-knapp.

Landstingsfrågorna har blivit en valvinnarfråga för oss. Aldrig tidigare har patienter och resenärer varit nöjdare.
- Varför är det just Moderater som är så bra på att göra patienter och resenärer nöjda?
- Det handlar om att ge vård och tåg i tid, svara Cathis.
- Du är den mest effektiva politiker jag känner, säger jag. Men hon får lite tid att utveckla. Cathis kommer kampanja som en moderat superhjälte överallt där det behövs. Och alltid med en knapp i fickan.

Människor i Sverige och Stockholmare tycker att trygghet är de viktigaste frågorna. Beatrice Ask talar om varför vi är bäst på trygghetsfrågorna.
- Det handlar om sånt som fler poliser men också om att stärka rättskedjan.

Gunilla Carlsson får ett grattis till att ha blivit utvald till FN:s högnivågrupp för klimatfrågor.
- Det är så coolt, säger jag och hon får en applåd.
- Varför är valet viktigt för dig, frågar jag.
Gunilla svarar och sätter valrörelsen i sitt sammanhang. Det handlar om demokrati. Att ha möjlighet att utöva sina demokratiska rättigheter. Ett stort svar som lyfter upptakten.

De får varsitt kampanjkit i present.
- Roligare än rödvin, vackrare är blommor och mer spännande än ett presentkort säger jag. Och så får de publikens jubel

- Nu är det bara jag som står emellan er och den ni kommit för att se, säger jag. Det är dags för sommartalet.
- Alla som lyssnat på Brunchrapporten vet att det är killen som föredrar Twilight framför True Blood. Så nu lämnar jag över till Socialdemokraternas skräck, mannen som lett en Allians till valvinst, vår partiordförande. Välkommen upp på scenen Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt!

Till "It's a beutiful day" kliver Fredrik upp på scenen. Och vilket jubel!

Fredrik talar engagerat. Vi sänker skatten för 6,1 miljoner människor.

Han är en otroligt bra talare. Inga papper, utom när han visar sin lista på skattehöjningar som S, V och Mp föreslår men inte berättar om. De talar om miljoner men är tysta om miljarder.

Här hittar du talet!

Bilder hittar du här.

Men så här ser det ut från där jag stod, lite backstage.


Mary var där. Och jag håller med, Fredrik var supertaggad.

Fredrik aka Tokmoderaten var där. Lite senare. Och han är för övrigt mycket smärtare än han bloggar sig.

Thomas skriver om att valrörelsen kan bli ett SM i skattesänkning.

Mats Gerdau är särskilt glad att skolfrågorna tar plats i talet. Och jobben såklart.

Uppdaterat: Lars-Erik var där också och skriver om att Fredrik har det lilla extra. Plus om mänskliga rättigheter.

Makthavare var där. Obs, de är hyfsat opolitiska trots jättebanners för Socialdemokratin på siten, det är köpt plats och bara marknadsekonomi.

2 kommentarer:

Jonas Morian sa...

"opolitiska" är nog Makthavare.se typ aldrig :-)

Däremot är vår sajt partipolitiskt obunden, vilket inte hindrar att vi har skribenter av allehanda partipolitisk koppling - och många helt utan sådant i bagaget.

Fia sa...

Förlåt Jonas - jag menar naturligtvis att ni är partipolitiskt obundna. Men det såg så S-brandat ut så jag tänkte det var bra att tydliggöra. :)