fredag 20 augusti 2010

Ursprungsmärkt el

07.40 hämtar Per mig och Hannes. Vi åter direkt till Varbergs vindkraftpark. Det blåser lagom mycket. Vd Carl-Arne Pedersen tar emot oss. Verken står 600 meter från Tvååker. De satte tre av verken på framsidan av sin lokala telefonkatalog. Varberg vind har 7 000 andelsägare.
- Jag äger naturligtvis andelar, säger Carl-Arne, man måste leva som han lär.
När de hade långbord på äldreboendet som ligger i närheten för att prata om lokalisering sa en av de äldre:
- De är så vackra. Kan ni inte bygga fler.


Nu är åtta projekt på gång.
- Min dröm är att när jag går i pension ska jag ha byggt många fler, säger Carl-Arne, eller Calle som han säger själv när han svarar i telefon.
Det stora problemet är handläggningstiderna.

Vi lyssnar om verkens prestanda och hur höga de är och teknikutvecklingen, de pitchar och har individuell styrning av varje rotor. De drar mindre el än en villa och produktionen är hög. De bevakar bullret men verken är rätt bekymmersfria, inga utsläpp, inga Sox eller Nox och vinden är gratis.
Carl-Arne är född i Norge det hörs precis när han säger att verken har vibrationsdämpare.


Verket vi besöker heter Elvira. Nästa heter Elin. Varberg ligger inte så långt från Göteborg.


Vi åker bil mot kontoret och pratar om företaget.
- Jag har en fantastisk personal, säger Calle. Mitt uppdrag är delegering, motivering och arbetsglädje. Sjukskrivningarna är mindre än två procent. Och alla är försäkrade.

Kontoret är tillbyggt och fint. Vi ser även lunchrummet och en vägg av mikrovågsugnar. Det handlar om logistik.



Vindkraften dominerar entrén.

Varberg Energi levererar också fjärrvärme. För fyra år sen drog de in fjärrvärme i Varbergs fästning. Antagligen den enda fästningen med fjärrvärme i Europa.

Etik finns med i affärsidén. De arbetar aktivt med ett hållbart samhälle. Konkurrensen är tuff med det taggar dem. De arbetar med många miljöcertifieringar.

Jag frågar om rekryteringen och om de arbetar strategiskt med det.
- Det måste man. Jag har en femårsplan, säger Calle och förklarar att det finns många yngre med i styrelsen och på mellanchefsnivå.

Alla är säljare av bolaget. Mekainker och reparatörer får en liten lathund för att kunna svara på frågor från kunderna. Och det märks för det gör även vår fantastiska moderatguide Per som tidigare varit vd för Varberg Energi.


Nästa affärsområde för bolaget är tjänster. Energitjänster, effektiviseringar och energideklarationer.
- Vi kommer inte sälja på volym. Vi måste sälja på kvalitet, förklarar Carl-Arne säkert.

Inga kommentarer: