fredagen den 20:e augusti 2010

Drivhuset - vilket ställe!

Cirkeln är sluten när vi tar biogasbussen. Vi har ju sett produktionen hos Svensk Biogas. Bussen går till Örebro universitet och vi ska träffa Anna Sjödin på Drivhuset.

Biljettautomaten är inte helt enkel. Bussarna är lila och kallas tydligen lysmaskarna.


Hannes guidar eftersom han kommer från Örebro. Det här är hans hood. Men bussen tar en annan rutt på grund av ombyggnad i stan. Vi är på ställen han inte heller varit på.

Vi passerar Scan. På huset sitter en stor logga med ett Dennishuvud och Hot dogs-loggan. Ett oväntat val att toppa med. Jag fotograferar som en vilsen turist. Det blir sådär.



Änligen framme! Centralt i en av korridoreerna har Drivhuset sina lokaler.

Drivhuset handlar om att hjälpa människor göra affär av sina idéer. Filosofin är att sätta entreprenören före idén. En bra person klarar allt. Drivhusets roll är konsultativ. Ingen berätar hur studenterna ska göra, tvärt om. Människor måste själva komma på hur de ska göra. Men behövs någon som ställer rätt frågor och som stöttar.

- Vi kan aldrig bestämma vad som funkar, förklarar Anna Sjödin. Vi sitter i hennes soffa och dricker kaffe när vi pratar. De har ofta möten där. Vi får en proffsig och engagerad dragning om hur de arbetar.
Drivhuset får två miljoner per år och driver 13 verksamheter plus 1,2 miljoner i projektmedel för kvinnors företagande.
- Det går ju att stimulera entreprenörskap, förklarar Anna. Riktade satsningar ger resultat.

Idag har de hjälpt drygt 600 företag.
- Vi kan öka med 20 procent varje år. Men då behöver vi medel.

Drivhuset har treåriga avtal med universitetet. Örebro kommun finns med som finansiär. Det handlar också om att få människor att stanna kvar.

De arbetar brett och vill gärna komma ur projekttänket. Det krävs långsiktighet.

Det finns de som vill starta något inom ett område som ligger utanför det de forskar om. Ibland handlar det om matchning, forskare och entreprenörer kan behöva varandra för att skapa något som inte skulle bli annars.
- Då är det svårt med låsta program, säger Anna.

Filosofin och arbetssättet med coachning är en del. Det handlar också om kommunikation, vilka ord som Drivhuset använder.
- ”Hur tänkte du få din första kund” fungerar bättre än ”har du genomfört en kundsegmentering”?

Men temat för dagen är miljöteknik. Även människor som vill rädda världen måste driva lönsamma företag. Runt om i landet hanteras miljöentreprenörerna lite olika. Vissa drivhus har riktade program, andra beskriver mer att de har ett stort inflöde av miljöinriktade människor i sin verksamhet. Det beror också på att universiteten och högskolorna är olika, clean tech är helt integrerat i Skaraborg till exempel. Örebro kommer ha en Klimatserie. Den innehåller trendspaning, CSR, PR och kommunikation plus grönadministration. Det sista är svårast att ordna bra föreläsare till. Det är svårt att beskriva grön administration.

- Det finns ett tråkigt ord och det är miljöledningssystem, säger jag.
- Ja, det var ett tråkigt ord, svarar Anna.

Vi pratar om vad som verkligen gör ett företag grönt. I Borås jobbar många med textil, där kommer frågorna in direkt i produktionen. Men det handlar om helheten.

Just nu håller de på med ett annat projekt riktat mot musiker som heter ”behåll ditt sound – starta eget. Men de funderar också på att kombinera musikmänniskor med vårdmänniskor. Det kan bli hur bra som helst.
- Det är spännande att tänka sig, vad kan hända där?

Inga kommentarer: