tisdagen den 17:e augusti 2010

Jörgen, Bengt-Erik och Ola

Äntligen på hotellet med internetuppkoppling. Här kommer kampanjdagen: Vi blir hämtade vid tåget av glada och trevliga av Jörgen Rundgren, oppositionsråd i Norrköping. Han tar med oss till hamnkontoret.  Hannes och jag besöker nämligen Norrköpings hamn och stuveri. Hamnen delar kontor med kongelig dansk konsulat.


Först en fika med och samtal vd Bengt-Erik Bengtsson och Ola Hjärtström som arbetar med marknadsfrågorna. Stefan Hagberg som förr suttit i riksdagen och nu sitter i styrelsen är också med. De berättar om verksamheten.

- Vi driver kanske Skandinaviens bästa hamn, säger Bengt-Erik och berättar att det är fyra typer av hamn på samma ställe och de integreras för att pressa kostnader. Investeringarna är deras egna. Pengarna är intjänade i hamnen.
- Allt är gjort på egen bok och räkning.

 

Nu genomförs också ett av Sveriges största muddringsprojekt för att kunna ta emot stora fartyg. Hamnen är en flodhamn och botten förändras hela tiden. Det byggs ny räls, planen är att ha ellok ända in och inte behöva växla om till diesellok. Det går snabbare och blir billigare.
- Vi inviger två nya kranar nu. Det är också ett av EU:s strategiska projekt för insfrastruktur, TEN-projekt.

Vi talar om de direkta miljöutmaningarna.
- Det finns gamla vrak som ligger här utanför. De är ett stort bekymmer.

Vraken är direkta miljöproblem och det är svårt att hitta ägarna. Men det kommer mer. Den stora utmaningen för hela sjöfarten är de nya reglerna från IMO, International Maritime Organization som reglerar båttrafiken. De nya reglerna handlar om svavelutsläppen och reglerna för norra Europa är tuffare än för södra. I EU pågår nu samtal om hur det ska hanteras eftersom det blir ett handelshinder när kostnaderna ökar så för vissa transporter och inte för andra. Medelhavet är också rejält förorenat. Kostnaderna driver trafik till andra transportslag, tåg i bästa fall men också lastbilar.

Norrköping har ett jämnt politiskt läge. Efter valet 2006 hade Sverigedemokraterna två platser men lämnade dem tydligen. Eller använder dem inte. Nu leder vänstersidan med bara ett mandat. Hamnbolaget är återkommunaliserat av den röda majoriteten.

De nya reglerna om osund kommunal konkurrens och överklaganden ställer till det för bolaget. Antingen ska konkurrensreglerna ändras, eller så ska bolaget inte vara kommunalägt. Tidigare var kommunen en delägare och det skulle fungera bättre.
- Konkurrensen är en branschfråga, förklarar Bengt-Erik.

- Men den nya lagstiftningen ska just förhindra konkurrens från kommunala bolag. Typ kommunala restauranger eller solarier, säger jag och vågar inte säga butler.

- Frågan är om de verkligen tänkte på hamnbolag när de genomförde lagstiftningen.

Bengt-Erik är också ordförande för Destination Gotland. Han gick till sjöss första gången 1962 och har ett skepp tatuerat på ena underarmen. Han guidar mycket proffsigt. Det är tydligt att han brinner för sitt bolag. Kommunalt eller inte.

Inga kommentarer: