tisdag 28 april 2009

Dyra skrotpengar

Fick just ett brev från organisationen BIL Sweden om att de verkligen gillar skrotpremier. Och det gör jag också. Men det är, precis som med all annan politik viktigt att veta vad miljönyttan blir, vem som betalar och effektiviteten av det vi gör.

Eftersom bilbranschen själva har producentansvar för bilarna och alltså ansvarar för att de samlas in och återvinns när de är färdiganvända så kan man tänka att de inför något som liknar ett pantsystem för bilar. Men det var inte så de tänkte, utan det handlar om rena skattepengar.

I brevet står bland annat att den senaste europastatistiken visar att Tyskland med sin skrotpeng på motsvarande 28 000 kronor har ökat sin nybilsförsäljning med 40 procent i mars.
Det som inte står är att regeringen i Tyskland har lagt en och en halv miljard euro på sitt försök med skrotningspremie. Det är 16 miljarder i svenska pengar. Den har blivit en succé för bilägarna men inte för skattebetalarna. Massor av bilar har kommit in och pengarna beräknas ta slut i april. En miljard euro till behövs läggas på försöket. Alltså: En. Till. Miljard. Euro. I rena skattepengar, under finanskrisen.

BIL Sweden föreslår inte några siffror för Sverige.

Så nu har jag mailat ett svar:
Hej!
Kul att ni gillar skrotpeng. Gissar att det kompletterar producentansvaret för era produkter. Vad är branschen beredda att satsa i ett sånt system?

Så får vi se vad svaret blir.

2 kommentarer:

Anders sa...

Ja vad är poängen med att stimulera nybilsköp när de svenska modellerna står för ca 25% av marknaden? Pengarna kommer ju inte att direkt öka efterfrågan av stora, svenska, törstiga bilar utan snarare små och bränslesnåla.

Möjligtvis blir bilförsäljarna gladare.

Den tjocke konsulten sa...

Tiodubbla fordonsskatten på alla icke veteranbilar som fortfarande kör runt utan katalysator!