tisdag 28 april 2009

Vad är väl en middag på slottet?

Tillbringade måndag eftermiddag i Uppsala med styrelsemöte för FAH, föreningen som är till för kommuners Miljö- och hälsoskyddsnämnder. Tyvärr missar jag konferensen som håller på idag och imorgon och som också innehåller en middag på slottet. Ska prata miljö i Spånga ikväll.

Innan mötet svslutas går vi i styrelsen laget runt och pratar om vilka frågor som är uppe just nu. Jag berättar om klimat, hav och djurskyddsregistret och att Stockholm är miljöhuvudstad.

Vattendirektivet och tillsynsärenden är stora frågor i många kommuner plus planeringsfrågor och vindkraft. Men även andra, mindre allmänna frågor tar miljönämndernas tid. Birgit från Tingsryd berättade om ett av hennes fall där en pågående tvist om en dödsorsak, möjligtvis miljögifter, har försenat en begravning väldigt länge. Besparar er detaljerna. Det är ett annorlunda ärende.
- Så ni ser... Det händer saker på landet, förklarar Birgit.

Uppsala kommun har dessutom budgetfullmäktige i samma lokaler som FAH-mötet.
- Vad gör du här, säger Marta och har stora förvånade ögon när vi möts utanför fullmäktigesalen.
- Jag jobbar, säger jag och hälsar vidare. Väldigt effektivt att dyka upp lite oväntat. Får bland annat veta att Kristian som sitter i fullmäktige har blivit infoboss på Forsmark. Är nu officiellt inbjuden dit.

Mellan mötets officiella del och styrelsemiddagen finns jag en lite stund som går åt till att ringa en handläggare samtidigt som jag spurtar iväg för att köpa huvudvärkstabletter och näsdroppar med mint i från en Apoteket AB-butik. Öppettiderna är inte liberala med monopolet. Livet blir enklare när läkemedel finns på fler ställen.

Inga kommentarer: