onsdag 15 april 2009

Hi honey, how was your day?

Det är en lång dag idag. Först möte med SRHR-gruppen klockan 8.00. SRHR står för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter och är tvärpolitiskt, en från varje parti sitter med. Vi planerar en hearing om SRHR och biståndet och diskuterar hur vi kan lyfta våra frågor bäst under ordförandeskapet. Det är inte så enkelt eftersom Sverige brukar vara drivande i de här frågorna och när vi har ordföranderollen måste vi samordna och kompromissa. Vad ger mest effekt egentligen?

Sen ett möte som inte blir av av klockan 9.00. 45 oväntat fria minuter som spenderas i riksdagsfiket med datorn. Hjälper vår handläggare att svara på motioner till partistämman. De handlar om producentansvar och läkemedelsrester i miljön bland annat. Träffar kollegor och vitryssar.

Sen våpdebatt klockan 10.00 men jag höll inte ut så länge. Smet ut och skrev klart tio förslag om EU:s havspolitik. Missade lunchen. Småsprang till riksdagsfiket klockan 13.00 där min gamla polare Martin oväntat satt. Och han har flyttat ut till landet ska ha barn! Så roligt. Precis när jag skulle säga att det låter lite gröna-vågenaktigt så berättar han att han kör 5 000 mil om året.

Slänger i mig en macka. Sen till EU-nämndsmoderatmöte 13.30. Sen 14.40 träffar jag informatörer som är på kurs här i riksdagen och berättar om hur vi verkligen jobbar med EU-frågorna. De ställer bra frågor. Får berätta att det är härligt att jobba heltid med sin hobby och hur arbetsdagarna verkligen ser ut.
- Du är så engagerad, säger Lena från informationsavdelningen. Fast egentligen är jag slut. Men det är värt det.

Sen till tidningsrummet där jag träffar kollegorna Ola och Rune och pratar om morgondagens ärenden på utskottet. 16.00 är det votering. 16.15 är det alliansgrupp. Lyssnar på Anders Borg som faktiskt är en duracellkanin med hästsvans och som bara gör en enda freudiansk felsägning trots att han har varit igång och pratat hela dagen.

Igår hade vi telefonmöte med Anders inför debatten idag. Antagligen var vi för många uppkopplade och definitivt för många som inte stängt sin telefonmikrofon för det var många ljud och lite rundgång då och då. Han är bättre live.

Nu har jag skrivit förslag om vår livsmedelspolitik i EU och skickat iväg dem. Och justerat en debattartikel om avfall som Ida skrivit.

19.30 är det gemensam avfärd till en middag med danskar om EU och klimat. Får se hur min danska är klockan 20.00 då jag jobbat 12-timmar.

2 kommentarer:

Emma sa...

Hej Sofia! Jag vill bara tacka för ditt föredrag för oss informatörer och var lite nyfiken på en politikers blogg:). Härligt att se och höra ditt engagemang!

/Emma Carlsson, Myndigheten för kvalificerad yrkesutbildning

Fia sa...

Hej och tack! Kul att du hittade bloggen och skrev så trevligt.:)/Sofia