torsdag 23 april 2009

I går: Rotary

Igår var jag egentligen dubbelbokad men tack vare de flexibla moderaterna i Täby och en miljötaxi så funkade det. Del två av kvällen var en paneldebatt hos Rotary i Upplands Väsby med Peter Frykblom, Anders Turesson, Jan Holmberg och jag.

Har drömt halva natten att jag var med i ändlösa paneldebatter och alla somnade, inklusive panelen. Så var det inte igår. Tvärt om.

Temat var klimatanpassning i praktiken och de ekonomiska reglerna. De absolut flesta verkade intresserade av affärsmöjligheterna som miljöengagemanget ger. Sen var det en man som förklarade att inget vi gör spelar roll. Kroppsspråket är tydligt.
- Vilken är den viktigaste växthusgasen, frågar han panelen. Jag ser vad som är på väg och ber Anders Turesson ta detta.
- Jag frågar dig först Sofia, säger han och pekar.
- Vattenånga, svarar jag, och han avbryter med ett tekniskt inlägg. Men det finns ingen anledning att fortsätta en diskussion när alla andra i rummet vill prata om affärer, möjligheter och energilösningar. Jag förklarar att han tycker som han vill och att jag inte är här för att försöka omvända honom på något vis. Anders Turesson gör en insats och förklarar att alla vet att vattenånga är viktigast och en snabb översikt av klimatdiskussionen och forskningsläget.

Den blir det frågor och många handlar om energi och vi får också möjlighet att prata om vattenkraften. Som har sina problem. En i publiken vill bygga ut de fyra orörda älvarna. Jag håller inte med och får prata ekosysystem och motståndskraft.
- Med de inskränkningarna i äganderätten och kränkningarna av samiska rättigheter som vattenkraften har inneburit hade vi aldrig kunnat göra något liknande idag.

En annan fråga rör smart grid, ett lite odefinierat begrepp, och rätt som det är lutar en av deltagarna mot att de bästa politikerna är de som ger mest subsidier. Jag motsätter mig kraftfullt. Aldrig i livet.

Lite sent men bra stämning, intressant kväll och roligt att träffa gamla bekanta och kollegor. Kvällens insamling gick till ett vattenprojekt i Mutomo, Kenya.

2 kommentarer:

Konrad Fischer sa...

Hej Fia,

mycket interessant, din berättelse från rotary möte. "Manen" Fred Goldberg (Lidingö) fragade dig efter mötet: "Eftersom du nu vet att vattenångan står för 95% av växthuseffekten och CO2 för c:a 1%, varför tror du då att CO2 skulle kunna påverka klimatet?"

Kan du svara för dig själv utan floskel "majoritet av klimaforskare ..."?

Bästa hälsningar fran Tyskland

Konrad

Fia sa...

Hej Konrad! Här hos naturvårdsverket hittar du allt du behöver veta. Lycka till! http://www.naturvardsverket.se/sv/Klimat-i-forandring/Klimatnyheter/Publikationer/Klimatfakta/