måndag 27 april 2009

Bara på Kommunala riks

Funderar igenom Kommunala riks. 1700-1800 moderater. Kombinerad återträff, kickoff och firmafest, som sagt. Ett stort gäng lobbyister. Bland dem min gamla kursare Henrik!

Det är intensivt. Och samtidigt så lyxigt att ha alla dessa bra personer samlade på en enda plats. Känslan håller sig kvar. Ren inspiration. Förutom de tre seminarier som jag vardera: ordnade och modererade, modererade och bara deltog i (och det fjärde som jag bara gick på) så är alla spontana möten med människor som ger energi det bästa.

Topp tre opolitiska händelser som bara händer på kommunala riks:
  • Peter Danielsson, Helsingborgs KSO med eget rådhus, kollegan Karl Sigfrid och jag rymmer från en kaffepaus och går ut i solen och äter mjukglass med strössel. Och skvallrar.
  • På väg in på Scandic efter minglet blir jag omsprungen av en igelkott som stått på lur och väntat på att någon skulle öppna automatdörren. Den stannar i hallen. Mest för att vi står i vägen. Jag fotar den så att det finns bevis på att den finns. Sofie lyfter modigt ut den med ett fast grepp under magen.
  • Lets dance. Emil utmanar moget Dennis att bugga med mig mitt på dansgolvet. Naturligtvis gör vi det, med stenansikten och ganska gräsliga moves. Har en obehaglig känsla av att det finns fotodokumentation av det.

Topp fem opolitiska kommentarerna som bara hörs på kommunala riks:
- Nej, nu går vi upp och kör "I've got you babe", säger Göran Pettersson när coverbandet helt misslyckas med att uppnå våra förväntningar. Hellre sjunger jag "Islands in the stream". Kanske, kanske blir det en duett till vårfesten. Men vi måste öva innan, i allfall jag.

Information är hårdvara. Och den rör sig snabbt.
- Jag vet redan att du har långt hår och ny ögonskugga, säger Ida när vi äntligen hittar varandra i minglet. De har berättat för mig.

- Lite laissez fair sådär, tycker lobbyist-Daniel om min frisyr, eller brist på frisyr.

- Lägg upp den på E-bay, säger moderat-Daniel om den sista Miljömoderatknappen. Han tror den kan bli värdefull.

- Vore jag yngre skulle jag fria, säger en engagerad miljömoderat glatt.

Bara på KRIKS mina vänner... Och det här är bara ett axplock.

4 kommentarer:

Janne Pettersson sa...

Jag tolkar den långa hårstilen som en förberedelse, är det korrekt?

Fia sa...

Japp, för att slutligen kunna framträda som moderaternas egen hippie!

Janne Pettersson sa...

Nej, du vet vad jag menar... men jag förstår å andra sidan att du inte vill outa det här.

Fia sa...

På riktigt: har inte haft tid att klippa mig. Efter EU-valet. Det är väl som ett slutspelskägg för att försöka mig på en sportmetafor.