torsdag 3 juni 2010

Att svara lite extra

Ehm - intressant inläg från Grön ungdom. Upprörd opposition skriver hur dåligt de tycker om oss - men inget om sitt eget. Jag skriver om vår politik. Oväntad vänsterblogg svarar, ingen från Mp vill göra det. Men det är någon från Mp:s ungdsomförbund. Då frågar jag ett par grejer - men får inget svar på frågorna men ett annat inlägg med lite olika argument mot liberal miljöpolitik.

Nu ser jag att Jacob Lundgren från Grön ungdom vill debattera. Toppen. Han får gärna svara på frågorna jag ställer till Mp också. Om han vill. Eller berätta om alternativet - hur hade Mp löst utmaningarna?

Han blir inte nöjd med mina svar, det är jag övertygad om. Men seriöst, chansen är minimal att en engagerad Grön Ungdommedlem blir glad för att vi når skogsmålet och har levererat en skogsprop - finansierad och klar. Oavsett om vi har ändrat förvaltningsformerna och skiftat budgeten.

Han är också arg på bilarna. Men Jacob, berätta gärna hur Mp:s politik ser ut nu, som den inte gjorde för tre och ett halvt år sen när det inte var lika många miljöbilar på gatorna. Ni stödde S som skapade en tung och törstig bilpark.

Gödselskatten saknade miljöstyrande effekt. Därför togs den bort. Däremot har vi BSAP på plats plus sånt som Greppa näringen och pengar till vattenrening. När priset på handelsgödsel går upp med 150 procent har det mer miljöstyrande verkan än skatten.

Jag förstår av Jacob att han inte gillar världsbanken och vill ha ny sorts politisk styrning där. Ok. Fine. Hur ser Mp:s biståndspolitik ut då? Vad gör ni med Världsbanken om ni, S och V får bestämma?

Och det är helt enkelt så att de rödgröna vill avskaffa RUT och ROT-avdragen som gör tjänster billigare och sen införa något byggbidrag med klimattema. Förklara gärna hur det ska se ut! Mycket spännade. Vem bestämmer vad som är klimatvänligt. Är det ok att bygga ut? Bygga veranda? Eller garage? Byta ut ett kök? Eller nytt badrum? Eller ställer ni särskilda krav på kranarna då? Äh, kom igen. Ni gör tjänster dyrare. Stå för det.

Well, Miljöpartiet har ett bra namn men politiken leverar inte. Samarbetet hindrar er en del. Fast när ni berättar för väljarna vad ni verkligen vill gillar de det inte.

1 kommentar:

Erik Thor sa...

Otroligt kaxigt. Jag hoppas dina läsare inte tar dig på alltför stort allvar.