söndag 13 juni 2010

Igår: Fiskeboda Summer Camp

Igår var styrelsen för Stiftelsen barnens dag - där jag är ordförande - ute på Fiskeboda som vi också äger, och även driver.

Som av en händelse har MUF Stockholm samtidigt sitt traditionsenliga Summer Camp där. Är så stolt över det.
- Så många är det aldrig när LUF träffas, säger Peter, vår Folkpartist och tittar ut över de 180 MUF-arna som äter lunch i matsalen.
- Nä. Och det här är MUF Stockholm, säger jag belåtet.

En bra arbetsdag. Lämnade hemifrån åtta på morgonen och kom hem igen precis innan åtta på kvällen. Hann precis till middagen. Största delen av dagen gick till att titta på själva Fiskeboda och konstaterar behoven av renovering eller snarare upprustning. Men det är färre hus där än på Barnens Ö och de har hållits efter lite bättre faktiskt.

De andra tar styrelsebussen mot stan framåt tre, halv fyra och jag försöker smyga in på kollegan Tomas Tobés pass om arbetsmarknadsfrågor. Smygandet går sådär.
- Hej Fia, säger Tomas och jag försöker sätta mig lite diskret i ett hörn. Han visar powerpointbilder. Jag hade bara tänkt prata men sätter snabbt ihop ett par bilder utifrån mina anteckningar.

Jag har sista passet. Det är lite ont om syre men människorna är förvånansvärt pigga. Istället för miljö talar jag under den underbart slaskiga rubriken: Valrörelsen, smått och gott. Passar helt enkelt på att tala om valrörelse, ledarskap och kommunikation. För det är viktiga grejer det med.

I korthet: Valet är SM i kommunikation. Det går att jobba med ryggraden - många av er gör det redan - men den som planerar sin kommunikation får större effekt. Hjälp varandra, jobba hårt, skapa nyheter, bygg ambassadörer, var snälla mot allianskompisarna och regera i medierna för att få regera Sverige.

Bäst berättelse vinner valet och nu börjar många berättelser om politiskt engagemang.

Och det är något av det roligaste som finns att vara med i en valrörelse. Du får vänner för livet. Kanske lite ovänner också, men de är i andra partier. Bara genom att ta ställning genom att gå med i MUF, bära knappen eller tröjan så är du modigare och mer genomtänkt än de flesta andra som inte vågar säga vad de röstar på eller inte ens har valt parti.

Just när du är ute och förklarar om visionen för Sverige, vad vi vill förbättra och visar facit från de här åren så finns inget bättre än ögonblicket när precis människor förstår. Då vet jag varför min mamma är lärare. Just när slanten trillar ner och människor tänker nytt. Det finns inget bättre.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter likt det strålande passet du höll.

Enda saken man kan tillägga är att valet handlar om förmågan att kommunicera "sin" verklighet - därför att oavsett politisk färg finns det alltid en gnutta sanning i vad man säger och lyckas man bara få folk att utgå från sin egen variant av verkligheten så vinner man kommunikationen.

Fast sen är det enklare att fråga folk om Mona Sahlin är bättre än dig på att välja vad du skall äta (och röka), om Lars Ohly är bättre än dig på att välja vad du skall bära och om den gröna duon är bättre än dig på att bestämma hur du skall resa, än att försvara de rödgröna åsikterna.