fredag 30 april 2010

Vad händer om ingen jobbar?

Siffrorna i senaste opinionsundersökningarna ser inget vidare ut. Så här kan det inte vara. Fast det skiljer inte mycket mellan blocken. S levererar som vanligt inte vad de lovar ens för sina egna unga. M går framåt men vi vill ha med våra kompisar.

Alla behöver jobba för valseger. Alla behöver hjälpa till. Hela Alliansen. Det krävs en historisk spurt.

Så, Folkpartiet, varför står er partiledarprydda kampanjbil fortfarande still på Landstingshusets parkering, som den gjort i snart TVÅ veckor?

4 kommentarer:

Calle Fridén sa...

Egentligen är det ju öppet mål men rubriken "vad händer om ingen jobbar?" är ju för inbjudande... Du menar, när de arbetslösa blir fler och fler? Som de blivit under den nuvarande regeringen?

EKOMAT OCH EKOTIPS sa...

Hej Sofia!

Det blir nog svårt för Er att vinna med det nuvarande opinionsläget.

Det krävs nästan att ni byter politik. Det krävs i princip att ni lyckas övertala de som är i totalt utanförskap mot sin vilja att byta sida från S till M.

Jag tror att Ni inte förstår hur de mest utsatta i vårt samhälle har det idag.

De som drabbades mycket hårt av det borttagna studerandevillkoret har faktiskt INTE fått någon hjälp eller något stöd av Arbetsförmedlingen trots era vallöften om det 2006.

Jag har personligen kontrollerat det här noga. Jag kan med stöd av bland annat SACO rapporten "Unga akademikers arbetslöshet och etableringsproblem" konstatera att just denna grupp är fortfarande vid sidan om samhället mot sin vilja.

Detta vet jag av egen erfarenhet, och till skillnad från vissa andra så ljuger inte jag.

Till skillnad från den verklighetsfrånvände Littorin så har jag full koll på läget, och både min egen och andras situation.

Jag kan ser hur travarna med negativa NEJ TACK svar från alla arbetsgivare där jag aktivt sökt jobb växer med "raketfart". Jag är med full fart på väg mot 20.000 ansökningar och 20.000 NEJ TACK svar.

Jag har pratat med de som jag studerat tillsammans med vid olika tillfällen och kan tyvärr konstatera att ingen av dem har heller fått något jobb trots att de är mycket aktiva med att söka jobb. Många har varit mycket aktiva i flera år med att söka jobb men hittills inte fått ett enda jobb.

Tyvärr har många av dessa hamnat i den situationen att de mot sin vilja är helt beroende av kyrkan och välgörenhetsorganisationerna, därför att många av dem rent slentrianmässigt fått avslag på ansökan om försörjningsstöd trots att de inga jobb får, och inga pengar har.

Vi ser också att alltfler rapporter publiceras som visar på en ökande oro för arbetslöshet och utanförskap och exkludering bland de studenter som är i slutet av sina studier, och detta har också fått utslag i form av att fler har drabbats av psykisk ohälsa.

Jag kommer tex ihåg att vi hade flera fall där ett par studenter var så hårt pressade att de kollapsade i sitt hem. En morgon kom en av de jag känner och berättade att "en av våra studiekamrater ha kollapsat på grund av hårt ekonomisk press och vi fick ringa 112 efter en ambulans så hon fick åka till intensiven".

Så er politik med det borttagna studerandevillkoret har ökat pressen, ökat oron och ökat den psykiska ohälsan bland studenter som är i slutet av sin utbildning.

Dessa kommer att straffa er på valdagen. Var så säker!!

Fia sa...

Hej Calle! Nä. jag menar med den röd/gröna oppositionen som har en politik som går ut på att människor inte jobbar. :)

Och Mikael: jag tror inte jag kan hjälpa dig.

Fia sa...

Postade lite snabbt. Igen: Mikael, du kan få stöd och matchningshjälp från arbetsförmedlingen.