tisdag 13 april 2010

Hur många dör av cykelbrist?

Tråden håller. En av två talare på lunchseminariet om cykling är miljöchefen på trafikkontoret i Göteborg. Han förklarar att cykling är något för personalchefen och att de vunnit pris för sin resepolicy.

Den andre är folkhälso/cykelprofessorn Lars Bo Andersen som förklarar att det är farligare att inte cykla.
- Vi vet hur många som dör för att de inte cyklar.

Att cykla eller ej måste du bestämma själv. Men folkhälsostatistiken förenklar resonemanget. 12 000 liv hade kunnat räddas om alla cyklat i Danmark. Medräknat olyckar som faktiskt minskar när cykling ökar.

I Danmark cyklar många fler än i Sverige. Dels beror det på att bilarna hade en 180-procentig bilskatt för 40-50 år sen så städerna är byggda för cyklar. Men de senaste 10 åren cyklar människor av hälsoskäl. Plus att det går fortare än bilen.

Han får en fråga om trenden med spinning, träningcykling i grupp, har påverkat.
- Spinning är helt iosolerat. Cykling handlar om transport.

Inga kommentarer: