fredag 2 april 2010

Schatzi

Tjuvjobbar och hanterar lite mail trots långfredagen. Vill skriva något skarpt om skatt. Till skattedebatten.

Skatt är ändå ett ord som går från att vara vackert och spännande, som när du är liten och söker skatter, till att istället bli mer ett ord som väses fram av Gollum och sen ett ord som mest dansar runt i de politiska debatterna.

Men nyss fick datorn blue screen igen. Sen efter andra omstarten stängde Explorer ned igen. Och igen. Vägrar som vanligt skicka någon felrapport. Solen skiner, hunden snarkar och snart blir det äggmålning.

Jag konstaterar bara att skatt numera handlar om makt. Antingen ger du mer makt till politiker eller så ger du mindre makt till politiker. Det är så enkelt. Det är ditt val.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om man ger makten till politikerna så är det lättare att balansera upp sneda maktbalanser i samhället i stort. Fast då måste det förstås vara en politiker som vill göra nåt åt dem också. Någon som inte avsäger sig ansvaret. Men du kanske är anarkist, vad vet jag

Anonym sa...

skatten handlar inte om makt..

det handlar om väldfärden.

så tycker iallafall jag :)


// Karin 45 Sundsvall

Fia sa...

Hej Karin! Välfärd är mer än skatt. Så tycker jag! /Sofia

Fia sa...

Hej Anonym! Jag tror att alla ger sig in i politik för att hantera orättvisorna! Är inte anarkist - men har stor respekt för skattepengarna. Det är inte våra pengar - det är väljarnas. Och det är ett stort ansvar som alla politiker måste ta.