torsdag 22 april 2010

Déjà vû

PR-vänstern kör strategiskt och renlärigt vidare i samma hjulspår nu när det gäller förbifarten som de gjorde när trängselskatterna infördes.

Frågan i sak om trängselskatt är redan överspelad, skatten finns, systemet funkar hyfsat bra och äntligen går själva avgiften till investeringar i infrastrukturen. Toppen, men det politiska spelet innan de infördes kanske är bortglömt. Det demokratiska underskottet debatterades nämligen rejält när trängselskatterna var på gång in i Stockholm.

Dels för att beslutet skedde i riksdagen och varken Socialdemokrater eller Moderater i Stockholm ville ha skatten. Men Annika Billström kördes över. Dels för att enbart boende i staden skulle få rösta, inte hela länet som istället ordnade egna omröstningar eftersom de berördes.

Plus den helt bisarra debatten när S helt enkelt bestämde vad som skulle stå på valsedeln. Båda förslagen. Det fick kritik från statsvetare för att vara osakligt och felaktigt och från politiskt håll för att vara odemokratiskt.

Känner du igen situationen? En överkörd S-ledare, en sen omröstning som ersättning för politiskt ledarskap, alternativ som är oklara och en frågeformulering som är intellektuellt ohederlig och tydligen ska utformas av majoriteten.

S,V och Mp-strategerna försöker skapa ännu ett låtsasval. Väg eller kollektivtrafik. Men det är ingen som ställer de två mot varandra, från vår sida i alla fall. En folkomröstning måste i såna fall vara mellan alternativen: Ja till förbifart och kollektivtrafik. Eller Nej till förbifart men ja till kollektivtrafiken. Fast det blir ju bara rörigt. Och de vill skriva texten till båda förslagen så det blir väg mot trafik.

Hur lirar egentligen S+V och Mp-tänket med allmänna demokratiska principer? Vilken politiker kan vara stolt över en sån halvmesyr och brist på beslutsfattande? Hur tänker de att det här micklandet och maskandet räddar världen?

Inga kommentarer: