onsdag 16 december 2009

Tog tuben till Köpenhamn

Jag var i Köpenhamn över lunchen. Tack vare tekniken behövde jag inte flyga eller åka tåg.

Som alla vet pågår klimatförhandlingarna. Vi följer allt som händer både genom media men mest genom mail, bloggar och Facebook. Själv är jag hemma och vaktar fortet. Följer via Facebook köerna för att komma in i Bella center och via TT de våldsamma demonstrationerna utanför.

Mitt uppdrag har ju varit att driva på hela vägen fram. Nu är det upp till delegationen och Fredrik.

Men det är klart att jag blir nyfiken och vill veta det senaste skvallret. Så idag vid lunchtid tog jag och politiske sekteraren Hannes tunnelbanan till Liljeholmen och de trevliga människorna på Cisco för ett Köpenhamnsmöte. Cisco har byggt upp något som heter Telepresence. Ett tekniskt system för att möta människor som faktiskt inte är i samma rum. Fast det känns nästan så. Det går inte att handhälsa eller byta visitkort men annars funkar det fint. Tricket är att vi alla är i samma storlek och att det ser ut som - och känns som - att vi sitter vid samma bord. Steven Speilbergs scenografer har jobbat med ljussättningen, för det är högupplöst.

I Bella center finns flera rum och på Liljeholmen finns de matchande. Vi mötte Birgitta Resvik och hennes Brysselkollega Martin.De har gula badger, namnbrickor, och de finaste är rosa. Vi får veta att Teknikföretagen stod i kö en hel dag men inte hann in. Gamla texter dyker upp då och då. Mätbart, verifierbart och rapporterbart står i fokus. Näringslivets sidoevent hade blivit lyckat men det var på håret att en av deltagarna i panelen inte kom in. Och så pratade vi om lite annat som jag inte skriver här. En otroligt väl investerad timme. Och klimatsmart resande. Tack för det SL och Cisco.

Inga kommentarer: