Alliansen för en politik mot utsläppen, inte mot bilarna. Omställningen i bilflottan till hållbarare drivmedel och annan teknik är en av våra stora utmaningar. Vi har redan kommit en bra bit på väg. Därför satsar vi återigen offensivt på en grönare framtid.
För det första ska skattefriheten för miljöbilar fortsätta gälla. På det viset följer moroten med bilen och har också goda effekter på andrahandsmarknaden.
Det andra handlar om att belöna den absolut bästa tekniken. Därför går vi till val på en supermiljöbilspremie. Premien ligger på 40 000 kr och gäller bilar med utsläpp som inte överstiger 50 gram CO2/km. Premien gäller från år 2012. I nusläget handlar det mest om elbilar eller laddhybrider. I framtiden kan det handla om biogasbilar eller andra tekniker. Det är viktigt att politiken är teknikneutral och styr mot breda lösningar. Det är som sagt utsläppen som är problemet, inte bilarna.
Vi ärvde Europas mest bränsleslukande bilpark. Nu ställer vi om den. Utsläppen från nya bilar har minskat mer de senaste fyra åren än sammantaget under de15 åren före alliansregeringen.
Alliansen inledde med att införa en miljöbilspremie 2007 som sedan övergick till en slopad fordonsskatt för nya miljöbilar de första fem åren plus att miljöbilarna undantogs från trängselskatten i Stockholm. I december 2005 fanns det 23 000 miljöbilar i Sverige. I slutet av 2009 fanns det 277 000 miljöbilar nu närmar vi oss 330 000 registrerade miljöbilar.
Omställningen är igång och regeringen fortsätter sitt arbete med att minska Sveriges beroende av fossila bränslen. Nu tar vi nästa steg och genomför en supermiljöbilspremie för framtidens bilar.
2 kommentarer:
Varför inte premie till biogasbilar redan nu? Är det en kostnadsfråga?
Mvh
Tove
Hej Tove! Det är få bilar som når det här tekniska kravet - nu ger vi företagen en möjlighet att leverera./Sofia
Skicka en kommentar