tisdag 10 mars 2009

I rätt tid & offensivt

Det är klockrent att vi ger tidiga besked om klimatpolitikens inriktning framöver. Först skattesänkningar och sen höjningarna. Min huvudregel om att klimatpolitikens syfte inte är att höja skattetrycket lever kvar. Det är viktigt med balansen och att vi måste sänka skatter och avgifter om vi höjer någon annan skatt eller avgift. (Som jag till exempel skrev om i februari när klimatberedningen pratade bensinskatt.)

Mot alliansen står en splittrad opposition som levererar kritik i form av värdeord, men inte ett enda riktigt alternativ till politiken.

"Sent" säger S men vad har de gjort? Inget. Vad har de föreslagit? Fler kommunala bidrag, dyrare el och en elombudsman nämndes för ett halvår sen. Nu pratar de om elkonvertering av gamla tunga bensinbilar som en möjlig åtgärd. Och det är väl väl fint med fler el-bilar. Vi i Alliansen har tillåtit att bilarna kan byggas om, men Socialdemokraternas plan är ett bidrag. Så skapas inte en modern bilpark. Det är inte heller särskilt långsiktigt. Känns lite mer Kuba än Europa.

Mp säger att förslagen är mesiga. Mot våra höjningar av dieselpriserna som premierar smartare körning och bättre bilar står deras förslag: en administrativt krånglig kilometerskatt för lastbilar som bara syftar till att minska antalet transporter. Förändringen av fordonsskatten med en redig skatteväxling som gör miljöbra bilar billigare och miljödåliga bilar dyrare kallas en omskyffling och fnyses åt. Själva förändrade de inte fordonsskatten på något liknande sätt när de hade chansen.

Oppositionen presenterar inte några alternativ till politik, visioner eller åtgärder. Nej, de bara surar. Vi har en offensiv klimatpolitik. Snart kommer hela propositionen. Åh, vad jag ser fram emot den här debatten. Ladda med popcorn framför 24:an. Det blir nog rätt spektakulärt.

Inga kommentarer: