onsdag 25 mars 2009

Idag är en vattendag

Dagen börjar med diskussion om livsmedelsrapport hos Timbro. Klart intressant. Det här är faktiskt riktig konsumentjournalistik om matpriser. Det ser vi inte så ofta. Tvärt om brukar sånt mest vara listor/barometrar/bäst-och sämst-placeringar och aldrig problematiseringar och djuplodande intervjuer.

Kvistar över till World Trade Center där SIWI och andra håller mycket intressant seminarium om det gränslösa vattnet. Stockholm Water Prize delas ut. I år är det avloppstema och mänskliga rättigheter. Två av mina viktigaste frågor. Klockrent!

Därefter en rolig politisk paneldebatt om klimatförhandlingar, bistånd och vatten. Mycket intressant. Birgitta Ohlsson från Folkpartiet och jag är alliansen. Vi rockar. Birgitta pratar bistånd. Jag tänker prata avlopp men det blir mest klimat och instutitioner och civila samhället. Bodil Ceballos Mp och en socialdemokratiskt man som heter Peter och kommer från broderskapsrörelsen är oppositionen. Det blir lite extra fart i debatten när Peter tycker att han räcker ut en hand för samarbete (om UD av alla saker) och jag förklarar att så gör de hela tiden men de är inte alls intresserade av att samarbeta, som klimatberedningen eller energisamtalen. Det är många händer men inget bakom.

Ida och jag lunchar snabbt på klimatkompenserade grönburgare och fiskburgare på Max.

På väg till kontoret möter vi Mikael Karlsson från Naturskyddsföreningen. Så nu samarbetar vi om ett klimatseminarium i riksdagen, med Röda korset och Svenska Kyrkans Anders Wejryd. Bra jobbat och llobbat.

Utanför riksdagen står Anders Finnson från Svenskt Vatten i solen. Han ska på alliansens eftermiddagsseminarium om vattendirektivet. Jag älgar iväg mot förmötet med EU-nämndsmoderaterna. Går lite sent till vattendirektivsseminariet. Knökfullt i rummet. Uppsalas kommunstyrelseordförande Gunnar Hedberg talar om hur kommunerna ser på reglerna och effekterna. LRF pratar också innan. Det finns en redig oro för att införandet av direktivet har gett rättsverkan till en miljökvalitetsnorm, något som inte var planen. Diskussionen fortsätter. Efteråt pratar Anders F och jag om ett internationellt vattenmöte i Odense i november.

Sen är det votering. Direkt efter när alla är på väg ut från kammaren kommer Fredrik Schulte förbi och frågar om jag kan prata EU för MUF ikväll, tyvärr har de fått ett talarbortfall. Jag tvekar men tipsar sen om duktiga Kristina Lutz, Europahandläggaren.

Äntligen på kontoret för första gången idag. Liten posthög, bara sju-åtta centimeter. Ringer ett par samtal. Tar nog med mig handlingarna till utskottet imorgon hem.

Inga kommentarer: