tisdag 31 mars 2009

Äktenskap enligt viking

Simon som har en mailadress som börjar med "theviking" skriver såhär:

"Vad är det som säger att homosexuell kärlek mellan två personer är mer värd än den mellan tre, fyra, eller fem personer eller t.ex. mellan tre män och fyra kvinnor som vill leva tillsammans och gifta sig och kalla sig äkta makar. Eller varför ska jag inte få gifta mig med min kusin? Dotter (myndig så klart)? Syster? Vem är ni att säga vår kärlek i så fall är mindre värd? Angående incestrelationer är det ju bara mer eller mindre risker – det finns ju "många" fall med syskon som fått friska barn tillsammans (och "risken" att föda ett barn med Downs Syndrom minskar ju när det blir lättare med fosterdiagnostik, se exemplet Danmark)."

Något uppskruva tonläge och flera helt hypotetiska resonemang. Jag besparar er resten av mailet. En enkel argumentationsanalys gör mig bara ledsen. Homosexualitet är inte incest.

Inga kommentarer: