söndag 22 mars 2009

Yta & innehåll

Mary skriver intressant om kläder, härskarteknik och socialdemokraternas strategi för att vinna valet.

Klädfrågans koppling till politiken är inte ny. Men mycket intressant. Och jag tror fortfarande att det är tight kopplat till partikulturen.

Vi som har heltidsuppdrag i politiken lever med balansen mellan att inte utplåna vår personlighet men samtidigt se representativa ut. Tolkningen av det är rätt fritt men jag vet att väljare klagar till talmannen ibland.

Och som vanligt i världen gäller olika regler för män och för kvinnor. Kvinnor bedöms annorlunda än män. Det går inte att ignorera. Vissa kommentarer är bisarra. Men livet som heltidspolitiker är väldigt konstigt. Det är bara att bemöta och synliggöra kommentarer om ytan när det används som härskartekniker.

Fast det är inte alltid enkelt. Hur bemöter jag att en av mina socialdemokratiska kollegor säger att jag är som Donna Moss i tv-serien Vita huset? Han har påpekat det flera gånger. Hon har i serien mest jobbat som Josh Lymans sekreterare. Och visst, hon är blond och en kvinna så ytan kanske stämmer hyfsat. Medan det inte särskilt vetenskapliga Facebooktestet visar att jag är just Josh som karaktär och inte sekreteraren Donna. Själv tycker jag helt utan test att jag är mer lik personligheten hos Toby eller möjligtvis CJ.

Är det en härskarteknik, en komplimang eller bara ytligt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

För det första; Josh Lyman, inte Hartnett ;)

Förresten så tycker jag att du är lite lik Donna till utseendet(inte bara för att ni är blonda). Till sättet vet jag dock inte om ni är så lika. Att säga att du är lik henne är väl härskarteknik/komplimang/ytligt beroende på vad man syftar på när man jämför er.

Känner förresten igen mig i svårigheter med klädval. Oavsett kläder är du i alla fall jätteduktig, en riktigt inspiration och förebild. Keep up the good work!

Mvh Hanna

Fia sa...

Hej Hanna och tack! Ja, Josh Hartnett är ju inte rätt. Det var helt freudianskt... "Hartnett" var top of mind för "Josh". Ändrar direkt. Och tack för snällt skrivet inlägg. :)