fredag 15 maj 2009

Pride, SRHR, EUN & MVG

Har nyss avslutat ett väldigt bra möte med juryn för Miljöpriset på Dagligvarugalan. Tidningen Fri Köpenskap ordnar den. Miljöpriset kommer bli bra!

Försöker avsluta arbetsveckan. Har ett rimligt städat skrivbord nu. Kollar igenom mailen. Ser att vi kommunicerar med svenskar i Norge genom annons i Aftonbladet. Kul. Och att jag finns med på inbjudan till Dagen D som ICA-nyheter ordnar.


Har väskan full av kondomer, bra kampanjmaterial där det står: "Jag ska. Ska du?" Tänker ta med dem till seminariet om SRHR- sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. Det går av stapeln här på måndag. Kom gärna dit!

För övrigt har vi jobbat i SRHR-gruppen, den här gången var vi faktiskt två från varje parti för alla vice hängde på. Nu har vi skrivit under och skickat iväg brev till de tre baltiska ambassadörerna där vi vädjar att deras regering ska stå emot trycket från religiösa och politiska grupper som vill stoppa den baltiska Prideparaden. Vi vill också att de gör allt för att garantera yttrandefriheten och mötesfriheten och att de ser till att förebygga brott mot HBT-personer och att de som begår såna brott ska ställas inför rätta. Slutligen vill vi att de ska börja arbeta med att stoppa diskriminering på grund av kön eller sexuell läggning.

Missade tyvärr det intressanta lunchmötet om klimatarbetet som jag planerat in eftersom EU-nämnnden tog tid idag. I morse var det nämligen rejäl EU-nämnd med vad vi kallar super-gaerc där jag hejat på biståndsministerns arbete och har särskilt stött att hon lyfter det femte millenniemålet om minskad mödradödlighet. Och sen fick jag träffa en gymnasieklass från Hvitfeldska gymnasiet i Göteborg. Coola och begåvade elever och bra frågor. Och jag fick MVG på min framställning av lärare Leif.

Det har varit en bra arbetsdag.

Inga kommentarer: