tisdag 26 maj 2009

Grillad

Igår hade Klimataktion debatt i kulturhuset. (Fjellner fick en krock i schemat så jag hjälpte honom.) Vi var i tidningsfiket på plan två, där det är stora glasfönster och solen strålade in.

För det första var jag sen dit efterom jag hade ett annat möte innan så jag hade cyklat hyfsat snabbt. För det andra var det hysteriskt varmt framme på scenen och extra strålkastare ovanpå. Vi grillades.

Att hålla en debatt på en liten scen i ett hus med glasväggar i strålande solsken är ett mycket pedagogiskt sätt att beskriva växthuseffekten.

Har, som jag brukar, bett om hjälp från frivilligorganisationerna som jobbar internationellt.
- Hjälp. Tack, sa jag. För vi behöver hjälp med opinionen eftersom det påverkar politiken. Sverige driver på rätt ensamt i EU och det är ingen självklarhet att Köpenhamnsmötet i december kommer leverera ett bra globalt avtal.

Uppdaterat: här finns ett referat från Klimataktion.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Du skriver citerat "att sverige driver på rätt ensamt.. "
Kan det ha sin förklaring i att Ni inte låter opinionen påverka politiken ?

Vad tror du. Varför denna skillnad mellan oss och resten av Eu !

häls
Anders

Fia sa...

Hej! Visst låter vi opinionen påverka politiken, just därför kan vi driva en sån tuff klimatpolitik. Det är svårt att svara på vad som skiljer mellan oss de andra europeiska länderna - men miljömedvetandet i Sverige är högt. Verkligt högt. Och det hjälper oss som försöker baxa Europa framåt.

Anonym sa...

Som moderat är jag inte så intresserad av om Er politik är tuff snarare mer intresserad om den endast är baserad på åsikter eller om det finns insikter. Därför ställer jag en fråga till dig. Deler du vetenskapliga rådets uppfattning att temperaturen på jorden från 2002 till per idag fortfarande är stigande.
Häls
Anders

Fia sa...

Hej Anders! Om du är moderat medlem har du naturligtvis följt debatterna om hur vi bäst möter klimatförändringarna och vet att vi driver en tuff politik som bygger på vetenskaplig grund. Och ja, jag delar vetenskapliga rådets uppfattning, de är tio personer med helt olika bakgrund och som kommer från tio olika dicipliner av forskning.

Anonym sa...

Fia
Ett betydande stort antal forskare har konstaterat att jordensmedeltemperatur har sjunkit från 2002 trots att Co2 utsläppen har ökat. Om Du nu anser att Co2 är den drivande kraften grunden till allt liv på jorden. Har du något vetenskapligt bevis för att så är fallet. Vetenskapliga rådet har inte framlagt något vetenskapligt bevis för sin uppfattning.
Vad har du för vetenskapliga fakta som stöd !
häls
Anders

Fia sa...

Hej anonyma Anders. Jaha, så du tycker inte att Vetenskapliga rådets arbete räcker? Eller IPCC heller då antar jag. Det spelar nog ingen roll vad jag svarar här eftersom du bestämt dig för vad du tror - och jag tror på forskarna. Lycka till i fortsättningen!