måndag 1 februari 2010

Min första bok

I förmiddags lanserades äntligen debattboken "Med blicken mot framtiden". Vi som skrivit fick ett öppet mandat, hyfsat fria händer helt enkelt. Det är lyx att få ett helt nytt format. Vi är så vana att skriva debattinlägg, korta texter och snärtiga rubriker. Det blir som ett pärlband av debattartiklar.  

Mitt kapitel handlar naturligtvis om klimatfrågorna. Eftersom vi nyss genomfört en massa arbetsgrupper, framtidsdagar, nätverk, seminarier och stämmobeslut om klimat och miljö har jag passat på landa och ge en beskrivning av den miljöpolitiska debatten. Hur såg den ut för 20 år sen? Hur ser den ut idag? Och ja, det är roligare än det låter. Dessutom har jag analyserat några av miljöpartistiska förslag och effekterna de får.

Så länge som miljöpartiets ena partiledare får kommentera exempelvis Köpenhamnsmötet som någon slags oberoende konsult eller expert måste vi förhålla oss till dem. Även om det är samhällsproblemen som vi moderater ska möta. Alla partier vill ju rädda världen men det är frågan om *hur* som skiljer oss åt.

Dessutom har jag pratat med miljörörelsen och frågat dem vad de skulle göra om de var moderater för en dag, och alltså inte för föreslå planekonomi eller ensidiga skattehöjningar.

Vi fick lite spö från höger från Greenpeace.

Med i panelen på seminariet var miljömäktigaste mannen i Sverige: Christian Azar, som inte tycker att jag ska skälla på miljöpartiet - och det gör jag - men att den höjda koldioxidskatten är bra. Han vill till och med ha mer visioner. Och mer skarpa siffror. Lysande säger jag och jobbar vidare.

Inga kommentarer: