måndag 8 februari 2010

Enkätsvar - kanske inte som de tänkt - men ändå

Det kommer ju en hel del enkäter hit till riksdagen. Många ringer också med enkätfrågor. Ofta gör jag ett tappert försök att svara. Men det är sällan någon idé. Frågorna är så ledande.

En enkät från en statsvetare, med professor, handlar om hur partigrupperna fungerar. Det har ju ett visst allmänintresse så jag försökte. Verkligen. Men de ställde urkonstiga frågor. Akademiskt kanske det var begripligt. Praktiskt var det obegripligt.

Idag undrar Gröna bilister och sjukgymnasterna tillsammans om jag vill låta bli att ta bilen under milen. I praktiken gör jag nog redan det men jag kollar av frågorna. De är ganska ledande.

Det börjar med frågan om jag är beredd att verka för bättre samordning, så att åtgärder som samtidigt förbättrar folkhälsan och miljön får högre prioritet?

Jag svarar modigt nej på det. För det första för att jag inte vet vad det betyder, vadå samordning? Vad lovar jag då? För det andra är jag allergisk mot kollektiva begrepp som folkhälsa. Det luktar plint och kast med liten boll.

Sen undrar de om jag vill verka för ett transportslagsneutralt reseavdrag. Hm, Vad kostar det skattebetalarna egentligen? Var tas de pengarna i från i det här förslaget? Ingen aning. Och jag kan inte tycka att det är orättvist att alla som jobbar på distans inte får göra avdrag för sin resa. Vadå resa? Det blir ett nej där också.

Äntligen. Nu kommer en gammal favoritfråga. Varför får arbetsgivare göra avdrag för den som gymmar (och kanske använder en träningscykel där) MEN om du får en cykel av arbetsgivaren för att kunna cykla till jobbet räknas det som en förmån och ska beskattas. Fast de skriver lite krångligare.

Även om cyklar är med på båda ställena så går det inte att jämföra. Okdå, jag accepterar att företag får göra avdrag för att erbjuda sina medarbetare träning. Fast jag tycker att det är något varje människa själv ansvarar för. Men hallå, jag cyklar, det är tokbilligt. Du sparar ju pengar. Så jag tycker inte att skattepengar ska gå till att betala för cyklar - däremot ska skattepengar gå till cykelvägar och cykelställ. Fast sånt sponsras också och det har jag inget emot. Jag vill inte att gym och gratis cyklar från arbetsgivaren ska likställas i skattehänseende. Då blir det ett nej här också.

I nästa fråga tas taxiresorna upp. Önskar jag att riksdagen skulle underlätta för mig med korta resor på annat sätt. Nä, för riksdagsledamöter är vuxna människor och de flesta har Stockholmsboende i eller mycket nära riksdagen och kan gå. Annars bor de riktigt långt bort som Ängelholm eller Sollefteå. För de kortare sträckorna finns ju lånecyklar på riksdagen.Och vi har Sveriges vackraste cykelparkering, där ena väggen är slottsmuren. Det är redan enkelt att resa på andra sätt. Nej, blir svaret.

Sen kan man åta sig att inte åka bil. Själv åker jag mest buss, tunnelbana och när det är snöfritt cyklar jag. Taxiresor blir om det är sent och en säkerhetsfråga eller om jag har stora väskor eller material. Eller om det är krisläge och ont om tid - fast oftast går det fortare att cykla om det är korta sträckor då. Jag kan väl inte åta mig att fortsätta göra som jag gör - det betyder ingenting. Så jag svarar nej, även om jag redan gör vad de frågar efter.

Men nu kommer det roliga: åtar du dig att distansarbeta för att spara miljö och öka hälsan. Det hade jag gärna gjort, men nu har inte min motion om distansvotering gått igenom ännu. Och den kräver en grundlagsändring, tyvärr.

Sen kan jag få åta mig att köra smart. Men det gör jag redan och har miljöbil.

Undrar hur många som svarar. Och hur många som törs svara nej på någon fråga.

1 kommentar:

Hans Wallmark sa...

Jag fick också denna enkät. I grunden tycker jag att det är bra att röra på sig och i normalfallet går jag hellre än tar taxi eller t-bana i centrala Stockholm. Men det finns fler delar av landet utan kollektivtrafik och där avstånd mäts i mil istället för kilometer.

För varje nya fråga blev jag mer och mer irriterad. Till slut struntade jag i enkäten och slängde iväg ett mail: Avstår från att svara då frågor är ställda för att få vissa bestämda svar och hela attityden är Stockholmscentrerad.

Vi verkar ha kommit till samma slutsats!

Vännen och kollegan Hans Wallmark (M)