fredag 19 februari 2010

Fråga Fia

Igår var det traditionellt alla-hjärtans-dagsmingel hos RFSU. Nägra dagar försenat men minst lika trevligt.

S-Claes Borgström och jag stod för den politiska underhållningen och fick i samtal som leddes av Åsa Regnér svara på skarpa frågor som hur vi ser på upplysningsplikten i smittskyddslagen, utvärderingen av sexköpslagen, samtyckeskravet och framförallt Fredrik Reinfeldts tal om att ta tag i våld mot kvinnor.

Lite straffreform kom vi in på också. Jag berömde Claes för att han vill ha högre straff.
- Det gäller bara det här, förklarar han lite motvilligt.
- Jag vet, men jag tycker att det är bra att du tycker så. Det måste jag ju få säga, svarar jag. Det är ju inte så vanligt.

Det konstaterades redan innan vårt samtal att den nya lärarutbildningen tar ett steg i rätt riktning vad gäller lärarnas kunskaper för att kunna lära ut sex och samlevnad. Särskilt glad för det eftersom jag har motionerat om det.

Dessutom berättade jag att av rent praktiska skäl vill jag inte ha någon SRHR-plan för EU för jag tror att den kommer bli urvattnad och meningslös. EU är inte rätt organisation för det, tvärtom ska varje land ta ansvar för sina egna mänskliga rättigheter.

Läs gärna mer om kampanjen mot mödradödligheten: Unite for women.

Inga kommentarer: