tisdag 9 februari 2010

Lite svagare mäktiglista

Miljöaktuellt presenterade tidigare i kväll sin lista över de som ska vara miljömäktigast i Sverige. Den stretar åt vänster. Trist.

Mona Sahlin (nr 39) finns plötsligt på listan  utan annan motivering än att hon lutar sig mot Mp i miljöfrågorna och inte skrikit särskilt högt under året.

Den givna vinnaren Johan Rockström från SEI hamnar bara tvåa. Han har ju verklig makt och kunskap. Naturskyddsföreningens Svante Axelsson trillar ned en placering till nummer tre. Fyra är lite oväntat Anders Wijkman som numera lämnat politiken och belönas för det genom att flyttas upp från nummer nio till nummer fyra. Femma är glada och trevliga Ola Alterå som flyttas upp från plats 21. Detta kontras med att Maud Olofsson flyttas ned till plats 37 från plats nio.

Två till nya socialdemokrater har dykt upp. Ilmar Reepalu (nr 29) som tidigare varit känd för att förespråka storskalig naturgasutbyggnad och ordföranden i Miljö- och jordbruksutskottet Anders Ygeman (nr 47) fanns i år faktiskt med på listan. Anders är intressant eftersom S, V och Mp själva tycker att han är deras viktigaste klimatpolitiker och gav honom deras enda plats i delegationen till COP 15, klimatmötet i Köpenhamn.

Bra att vice ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet, Claes Västerteg (nr 58) äntligen kom med på listan. Vi skickade honom till Köpenhamn för Alliansen i utskottet. Helt ok tycker jag, särskilt som vi hade Fredrik Reinfeldt där från oss moderater.

Men vinnaren hos Miljöaktuellt blev partiledare Wetterstrand. Inte särskilt fräscht. Obegripligt. Särskilt om de faktiskt menar allvar med kriterierna som handlade om att faktiskt påverka miljöfrågorna. I tre år har inte Mp haft ett dyft att säga till om. Tack och lov, eftersom då kan vi driva en verkligt effektiv miljöpolitk.

Är jag bitter? Lite. Och det blir inte bättre när av de 20 första platserna besätts 16 av män. Det ursäktas inte av att listan toppas av en kvinna.

Min 22-plats är sex steg uppåt sen förra året. Det är jag stolt över. My gods, på tre år som heltidspolitiker har jag landat så högt. Inte klokt! Tack för det. En enkel jämförelse gör mig knäsvag. Mona Sahlin har suttit i riksdagen sen jag var fyra år. Henne slår jag. Wetterstrand har suttit i riksdagen i snart tio år och dessutom har hon varit partiledare i snart åtta år. Hon rankas alltså högre av juryn.

Ja, ja. Det finns mer att jobba på. Det går att bli bättre. Men mest stolt är jag över att ha riktig politisk makt. För det har jag.

Inga kommentarer: