onsdag 22 oktober 2008

Sydsvenskan vs Världen idag

Debatten blev precis efter lunch. Den finns på webb-tv för den som vill.

Egentligen handlar debatten om att vi förändrar lagen så att vi kan stärka miljöskyddet i vår ekonomiska zon. Men socialdemokraten Jan-Olof vill prata gasledning och hävdar att alliansen bytt linje. Vilket inte är sant. Däremot har Mona Sahlin sagt ja till gasledningen som minister men är emot när hon nu är riksdagsledamot.

Jag visar upp den här artikeln om att socialdemokraten Ilmar vill ha mer gas. Och frågar om vem som egentligen bytt linje. Och vad deras linje egentligen är. I replikskiftet visar Jan-Olof upp en intervju med Carl B Hamilton ur tidningen Världen idag och sen kallar han Ilmar för "en och annan socialdemokrat". Ilmar är ju rätt tung i deras parti.

- Det är modigt att använda en artikel som kommer från en tidning som haft såna nyheter som att hårdrock leder till satanism och att homosexualitet kan botas, säger jag.

Allt Jan-Olof svarar kommer i protokollet, tack och lov, för jag uppfattar inte exakt allt som han säger. Efter debatten fortsätter vi diskutera. Han menar att det inte spelar någon roll varifrån artikeln kommer och att sexuell läggning inte har med något att göra.

Sen skäller han på mig i rulltrappan ned från kammaren. Men det är inte mitt fel att han valde den artikeln. Halvvägs stannar vi till vid bankhallen.
- Källkritik kallas det, säger jag. Men det hjälper inte. Till slut åker jag nedåt i den andra rulltrappan trots att Jan-Olof står kvar och vill fortsätta säga sina saker.

1 kommentar:

Mats Sander sa...

Synd att webbtv inte filmade din avfärd med JO kvar där uppe! Bra jobbat!