fredag 3 oktober 2008

Det som inte syns

Motionerna är inlämnade. Ett par stycken har det blivit, några är bättre än andra. Några är riktigt bra om jag får säga det själv.

Som vanligt är det några som jag inte skriver. Ni ser temat rätt snabbt. En avviker.

Allmän flaggdag 22 maj nästa år. På statliga byggnader åtminstone. Det är ju Morrisseys födelsedag. Han har betytt mycket för många och borde firas när han fyller 50. Public service som P3 till exempel borde spela Moz och Smiths hela dagen.

Maxtaxa på hunddagis. Hjördis har börjat på dagis nu. Hon trivs väldigt bra och hon får kompisar, promenad och sovstund. Men det är dyrt. Och vilken bra kampanj det skulle kunna ha blivit med taxar och maxtaxor. Äh, ni fattar.

Hundpassning i riksdagen. Det är nog fler ledamöter som har hundar som behöver passas än det är ledamöter som har barn som behöver passas. Den hör ju ihop med maxtaxan.

Bort med hundförbudet på restauranger. Det är en motion som jag tipsade min kollega Olof om att väcka eftersom den nog skulle behandlas mitt i eget utskott. Det är tekniskt osmart att lägga i eget utskott eftersom alla motioner per definiton avslås så vill man ju inte rösta mot sitt eget förslag. Men det var dummare än så, för det regleras av den lokala ordningsstadgan och inte av oss. Det hittade listiga Olof direkt och därför har jag redan smålobbat på Johan Stuart, borgarrådssekreterare som jag av en slump mötte imorse.

Restaurangägare som vill borde få lov att tillåta hundar på restaurang. I länder som Storbritannien, Spanien och Frankrike ses ofta hundar som medföljande restauranggäster. Det finns ju särskilda hundcaféer och på uteserveringar brukar det inte vara några problem att ha med sin hund.

Däremot strider det mot lokala ordningsstadgan att ha hundar inomhus i restauranger. Det är begripligt att hundar inte får vara på tallriken eller i köket. Men i den delen av restaurangen där maten äts eller köps med borde hundförbudet vara frivilligt.

Det går att utveckla argumenten om att hundar är renliga och traditionellt levt nära människan. Och att det är tillåtet att ta in andra saker som är mer eller mindre ohygieniska även om de kan vara en större källa till ohälsa eller smitta. Typ otvättade människor, förkylda småbarn eller gamla pälsrockar (hmmm... är hundpäls tillåtet?)

Jag fortsätter den här striden så att jag kan fika på kondis med hunden inomhus när jag blivit en gammal tant som har tid med sånt. Men det är alltså upp till Stockholms stad.

Sten. Om du fixar det här ska jag och Hjördis bjuda dig och Balder på bakelser!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Driver du igenom flaggdagen kommer jag att skriva hela min familj i Stockholm så att de också kan kryssa dig!

Janne Pettersson sa...

Jag har alltid sagt att politik verkar vara ett hundjobb. Hålla reda på finansvalpar och så. Och så får man bara skäll. Voff!

Fia sa...

Daniel, det vore helt fantastiskt. Ska se vad jag kan göra. Motionsvägen är det nog rätt kört... Och Janne - ibland är du rent göteborsk. Lovely.