söndag 20 september 2009

Valfrihet

I senaste numret av Djurskyddets tidning är jag krönikör. Hittar den inte på nätet men publicerar den här och nu också. Men stöd gärna Djurskyddet och gå med så får du tidningen.

Här är krönikan i all fall: Save the whales

Att arbeta för att djur ska behandlas bra av människor som borde veta bättre är jobbigt ibland. Det är mycket elände. Andra människor stänger ibland av det otäcka och det kan vara svårt att kommunicera. Då uppskattar jag PETA, people for the ethical treatment of Animals, för de har humor. De driver ofta bra kampanjer som får människor att tänka till. Pälskampanjerna med modeller som hellre går nakna än bär päls är tillräckligt senasationalistiska för att spridas i medierna. Brittiska filmen med Office-stjärnan Ricky Gervais som en arg pälslös kanin som tycker päls är stöld blev också mailad och bloggad jorden runt.

Senaste kampanjen PETA kör i Florida handlar om att rädda valarna. Men på den stora bilden på billboarden är det ingen traditionell val utan en fet, valkig kvinna i bikini. Deras slogan är: "Save the Whales. Lose the Blubber: Go Vegetarian. PETA." Annonsen påminner människor som försöker gå ned i vikt att bli vegetarian är ett enkelt sätt att minska i vikt också.

Det finns vetenskap i detta också, de beskriver hur köttätare är tjockare och mer ohälsosamma och har fler sjukdomar. Uppsidan är inte bara viktminskning utan naturligtvis också mindre lidande för djuren. Alla uppskattar inte annonsen, några känner sig kränkta, men en av kändiskockarna inspireras och säger, fritt översatt:
- Jag är en fet person och jag tyckte det var roligt. Hade jag fått välja hade jag heller sett en av de mer avklädda modellannonserna. Men han förklarar att han gärna småskrattar på en annan fet persons bekostnad eftersom han är fet själv. Nu låter han bli kött under hela september och tar på sig utmaningen. För på PETAs sida kan du skriva under på att bli vegetarian i en testperiod på 30 dagar. Du får en introfilm, tips och råd.

Det bästa med kampanjen är att de inte bara påpekar hur djur behandlas i livsmedelsindustrin utan faktiskt ger människor verktyg att själva påverka och samtidigt må bättre. Att äta vegetariskt är ett upplyst val och inte ett straff. Som gammal kommunikatör kan jag inte låt bli att imponeras av hur enkelt de gör det för människor. Särskilt när de erbjuder ett gratis startkit för vegetarianer. Du hittar det på goveg.com.

Alla som arbetar med frågor som är fyllt av så mycket elände, som djurskydd kan vara, behöver kunna paketera sina budskap på ett bättre sätt än med blod, lidande och skrämsel. Vi ser nog bara början på en ny typ av kommunikation i de här frågorna. Förhoppningsvis rör vi oss från larmen och de värsta skrämselbilderna. PETA är proffs på det. Vi i Sverige rör oss ditåt. Därför gillar jag klistermärkena från Djurens Rätt där det står”Min ponny gillar att ha rosa benvärmare och bo i ett litet litet hus”. Den har jag satt upp på brevkorgen utanför kontoret här på riksdagen. Alltid får den någon att tänka ett varv till.

I en av de mer spektakulära reklamerna som gjordes för PETA ställde Pamela Anderson upp på bild, naken men med lite snö på axeln, med rubriken “Give fur the cold shoulder”. Nu har organisationen återanvänt reklamtavlorna och helt enkelt gjort necessärer av dem. För 45 dollar får du en bit djurrättshistoria, en tandborste med fodral och en rakhyvel med blad.

Frågan är om Save the whales-affischen också kvalificerar sig? Och om det går att göra med gamla valaffischer?

Inga kommentarer: