måndag 14 september 2009

Hur är det att jobba här?

Det här blir motsatsen till en anställningsintervju, en avslutningsintervju, med Ida Karlbom som jobbat med mig som politisk sekreterare i två år. Hon är kvar lite till men eftersom vi är igång och rekryterar så kör vi intervjun nu så att fler får ett hum om hur det är att jobba här.

Den här gången är inte hunden Hjördis med. Hon var ju en vital del när vi träffades första gången.
- Japp, jag kommer ihåg att hon la sig på mig och var väldigt delaktig. Det var kanske hon som avgjorde ditt val?
Jodå, du kvalitetssäkrades av henne. Du har ju nytt jobb, vad ska du göra nu?
- Nu ska jag sätta tänderna i sjukvårdspolitiken och kommunikationen om den. Jag blir en del av Filippa Reinfeldts stab.

Coolt. Vad tar du med dig härifrån? Häftapparaten?
- Nä. Men en hel hög erfarenheter. Jag kom hit för att prova att jobba med politik. Vad vi gör är ju att marknadsföra politiken och här lär man sig att föra fram det politiska budskapen.

Jag har också lärt mig mycket om pensions- och avloppssystem.

Var det här jobbet vad du förväntade dig?
- Nej. Det var mycket roligare. Jag hade inte räknat med att skicka surskallar till oppositionen i rörposten. Eller att skicka rörpost överhuvudtaget. Och när vi hade Oprah-presentationen av våra fröpåsar. De är ju numera en del av standardsortimentet för kampanjerna. Det har varit kreativt att jobba med dig. Och lärorikt. Du kan mycket om kommunikation som jag har fått lära mig.

Och jag har lärt mig av dig och vi har ju samarbetat så bra. Vad har du för tips till nästa pol sek?
- Ta tillvara på alla fina möjligheter. Var strukturerad och hjälp Sofia att säga nej till saker. Det är roligt att se att engagemanget ger resultat och det är många fler som vill ha med dig på saker.

Nästa pol sek behöver kampanjenergi inför det intensiva valåret. Men det är kul med valrörelse. Det är bästa tiden.

Om du skulle sammanfatta de här åren kort?
- Om jag jämför med reseledartiden så är det annan nivå men lite likt, man lever med jobbet. Det är en kul del av vardagen. Du arbetar med människor som du har mycket gemensamt med och delar både vardag och värderingar. Det händer något hela tiden. Både i tjänsten och i huset, den som vill kan skapa saker i en kreativ miljö. Kollegorna är bra.

Du har ju testats hårt, det är snabba puckar och mycket jobb. Bland annat när vi jobbar i Almedalen.
- Det är kul att jobba 14 timmar varje dag som i Almedalen. Och det är kul att du landade den där sportmetaforen. De hamnar allt oftare på rätt ställe.
Japp, det är ju skillnad på rakt i i kaklet och ända in i kaklet har jag ju lärt mig den hårda vägen.
- Men jobbet är hård press under eget ansvar. Och en hel del saker att hålla reda på.

Vad ville du skulle vara annorlunda?
- Det som är svårt är att det är många parallella spår. Dels att jobba med två personligheter som också har flera saker på gång samtidigt. Å andra sidan fick jag jobba med två kreativa människor med intressanta sakfrågor.

Vi hoppas vi snart hittar någon som vill jobba med oss.
- Det går fint. Ni är ju de bästa ledamöterna.
Nu blir jag rörd och så avslutar vi intervjun.

2 kommentarer:

Janne Pettersson sa...

"Coolt. Vad tar du med dig härifrån? Häftapparaten?"

Sofia, du är ju ett humorämne. Sluta med politiken och börja kör ståupp. Sedan dröjer det bara 18 år så får du sätta upp en pjäs på Dramaten.

Hysteriskt kul.

Fia sa...

Hehe! Politik - roligare än du tror. Ser fram emot Dramaten. Kram!