söndag 18 mars 2007

Rikspucko som pratar snusk

Presstjänsten ringde och frågade om jag kunde kommentera valet av Mona Sahlin i norska tv 2. Självklart kan jag det. Gick hem och läste på Monas tal och lite av mediakommentarerna. Ringde Vegard som sa att vi skulle ses på Strand hotell.

Samma gamla socialdemokrati. Samma politik. Inga visioner. Upptäckte att Mona suttit i riksdagen sen jag var fem år gammal.

På Strand mötte jag Vegard. Kom in i det lilla rummet. Fick en mick och sen kom programledaren. Pia, söt tjej. Lite förvirrad. Hon hade svårt med mitt namn. Men vi löste det.

Sen började frågorna. Och vilka frågor. Fluffiga. Ostrukturerade. Jag försökte svara. Men det var inte enkelt. Vad är skillnaden på socialdemokraterna och moderaterna. Jag försökte svara att det var människosynen. Pia var helt blank i ansiktet. Jag utvecklade så gott det gick. Kände hur jag började panika.

På frågan om moderaterna är höger eller vänster ville hon att jag skulle visa med händerna. Se vägrade hon inse att höger för mig är vänster för henne eftersom vi satt mittemot varandra.

Hon insisterade på att det svenska ordet för "peka" är "pöka". Jag förklarade att pöka betyder "pula". (Tack Terje för våra bisarra diskussioner om skillnaden på svenska och norska! Kempetorsk och tallefjant till trots.) Det kommer säkert med i tv. Men det kanske inte är tillåtet med fula ord?

Hon kallade Fredrik för "Rikskansler" för det hade hon sett på Wikipedia att det hette.
- Va, heter det inte så? Statsminister. Var heter det rikskansler?
- I Tyskland för länge sen, försökte jag svara.
- Det är så svårt att skilja på de nordiska länderna, Danmark, Tyskland...

Jag fick förklara valfrihet.
- Vad ska man välja på?
- Ja, till exempel skola, så att det blir rätt för den enskilda eleven.
Jag tog chansen och pratade lite om det. En rimlig fråga, äntligen.

Det bara fortsatte. Vilka kläder ska en moderat ha? Vilka färger? Jag gjorde mitt bästa för att predika valfrihet. Berättade om att vi hade fyra färger på rikskonferensen.

Jag förskte säga mitt motto: att göra det enkelt för människor att göra miljöbra saker. Och klagade lite på sossarnas: alla ska med. Men hade inte något moderat slagord att kontra med.

Sen påstod hon att Göran Persson slutar för att han hade en sexuell relation med sin polska städpersonal.
- Det var ju en stor skandal i somras.

Till sist ville hon sjunga svenska nationalsången. Jag avböjde vänligt. Hon envisades. Jag tyckte att hennes researcher kanske kunde hjälpa henne.

Det var inte en chans att säga sina budskap. Det handlade bara om att överleva. Hu.

Så i stället för ett par kommentarer i norska nyheterna blev det en halvtimmes panikintervju i ett norskt satirprogram som heter Rikets röst. Pia är så känd i Norge att de nu jobbar utomlands skojade Vegard.

Jag blir svenskt rikspucko som pratar snusk i norsk tv på torsdag.

De skulle träffa Fredrik efter mig. Jag tog den stora smällen.

Min enda tröst är att de har pratat med fler sossar.

4 kommentarer:

Peter Andersson sa...

Oups!
Läste av en tillfällighet din kommentar. Fick en påringning från norge-TV också. De ville ha en "gräsrot" som kommenterade Mona..jag tackade nej. Mycket tacksam för det nu när jag läst dina...erfarenheter :)

p

Svorsken sa...

Det ska bli kul att se. Rikets røst har annars kört med det omvända en period - att ha "svenska reportrar" som gör motsvarande stunt i Oslo. Exempelvis som att skicka ut Jesper Odelberg i rullstol och dold kamera för att prova på olika yrken. Exempelvis tandläkare (se här).

Lycka till!

Fia sa...

Lyckliga Peter som kom undan. Hon var som en snygg, norsk, förvirrad Borat.

Det känns sådär inför sändning faktiskt. Men gjort är gjort.

Tack för tips, Svorsken. Ska genast se andra som hamnat i klorna på Rikets röst.

Peter Andersson sa...

hej igen Fia...
hmmm....läste din kommentar..Synd att man aldrig vet på förhand :)
Ska utveckla min blogg..lägger nog in dig under länktemat: PÅ ANDRA SIDAN eller så. :)

Nu ska jag se "Persson 3" :)
P