onsdag 14 mars 2007

Lunch & lunch

Lunchen i går på Livsmedelsverket var naturligtvis jättebra. Lax och en god sallad med quinoa.

De andra i utskottet hade inte hört talas om just quinoa. Jag har försprång eftersom jag har arbetat med att sälja mat och förklarade att det är en växt, kanske från Sydamerika. Generaldirektör Inger Andersson förklarade tydligt att det är quinoa vi äter.

Vi enades i utskottet om att det var en växt.

En diskussion utbröt om vilken del av växten som vi åt. Jag gissade på fröet. Anders Ygeman såg skeptisk ut och trodde att det var mer som spannmål.
- Fast där äter man väl också fröet? trodde jag. Anders höll med till slut. Det är hög höjd på diskussionerna i Miljö- och jordbruksutskottet.

Till efterrätt fick vi en bit mörk choklad. Bästa lunchen hittills under min riksdagsperiod.

Men idag var lunchen ändå strået vassare. Jag och min kollega Finn köpte sushi och åt utomhus, i solskenet nere vid vattnet vid Kornhamstorg. Första utelunchen i år!

Ps. jag frågade om Livsmedelsverket har en egen personalrestaurang. Många tar med sig mat. Det kan jag förstå när de har just de jobben. Men en restaurang finns och delas med de andra myndigheterna som sitter i husen bredvid.

2 kommentarer:

Hanna Aspegren sa...

Fia, roligt med en ung moderat kvinna i riksdagen! Nasta gang Du ar i Bryssel kanske Du har lust att traffa oss Brysselmoderater?

Min man och jag provade quinoa igarkvall for forsta gangen, och det funkade valdigt bra ihop med kassler- och tomatgrytan!

Fia sa...

Hej och tack. Kommer gärna förbi Brysselmoderaterna! Kul.

Och jag håller med. Quinoa - bättre än man tror!