fredag 2 mars 2007

Enkätboskap

Nu ringde precis en tidning. De har skickat 20 frågor som de vill ha svar på.

Nästan alla frågorna är formulerade så att svaren kan användas till artiklar om splittring i moderaterna, splittring mellan moderata företrädare och partiledning och framförallt för att visa splittring i alliansen.

Här är några exempel:

1. Vilken borgerlig partiledare har, enligt din bedömning, synts mest i medierna sedan valet? Ange en partiledare:
Naturligtvis har statsministern en position som talesperson för regeringen. Redan vid den första frågan börjar jag fundera över hur svaren kommer att användas. Ska det tolkas som moderatdominans att Fredrik syns? Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på vilken skillnad det är numera - när fler ministrar syns i medier, inte enbart Göran Persson. Men det frågas inte efter det.

2. Vilket politiskt område är, enligt din uppfattning, det svåraste att komma överens om i den borgerliga alliansen? Ange ett politiskt område:
Jag ser faktiskt inget särskilt område idag.

Vilken fråga, söks det efter splittring? För det första lever allianskänslan kvar. För det andra är vi fyra olika partier - inte en allianssekt. Vi är politiker, våra jobb är att tycka olika men att sen tillsammans hitta goda lösningar.

3. Vilket politiskt område är, enligt din uppfattning, det lättaste att komma överens om i den borgerliga alliansen? Ange ett politiskt område:
Det mesta funkar ju. Som sagt. Allianskänslan lever kvar.

Sen kommer frågor om klimatpolitik och vem som är den bästa borgerliga miljöpolitikern. Svårt för mig att svara blygsamt eftersom jag ansvarar för miljöfrågorna i utskottet. Miljöministern är såklart vår främsta företrädare.

Sen är det bland annat frågor om kollektivavtal och arbetsrätt och om Sven Otto skulle tagit avstånd från facket vid Wild n' fresh-blockaden. Jag vill inte recensera våra ministrar. Fackets agerande var lagligt, men jag och många med mig vill ju diskutera proportionaliteten. Det har jag skrivit om tidigare. Utrymmet för det svaret ges inte.

Mot slutet kommer den här frågan:
15. Vilket är ditt betyg på Fredrik Reinfeldt som statsminister så här långt (feb-mars 2007)? Ange ett av följande alternativ
a) Dålig
b) Mindre bra
c) Godkänd
d) Ganska bra
e) Bra


Det är en intressant skala. Här finns fyra sätt att visa missnöje i olika grader och ett alternativ som visar något slags nöjdhet. Men "bra" är ju bara ett medelbetyg.

Här finns inte några alternativ som visar att Fredrik har överträffat mina förväntingar. Här finns inte något utrymme för överord. Fredik har varit mycket bra. Jag skrev till det själv. Får se hur det redovisas.

17. Vilket parti skulle du rösta på i dag i ett riksdagsval om du inte fick rösta på moderaterna? Ange ett parti:
Vi är alla moderata företrädare. Vilka svar förväntar de sig? Det blir ju rent hypotetiska svar. Det går inte att svara på. Jag vill inte rösta på något annat riksdagsparti än moderaterna om det var val idag.

De undrar också vilket borgerligt parti som står längst ifrån moderaterna. Jag svarar "inget parti". Ingen fråga om vilka som står närmast. Jag anar vartåt den här artikeln är på väg.

Som riksdagsledamot får jag många, många enkäter av olika slag och nästan alla försöker styra våra svar. Det är så tråkigt. Jag vill inte användas som enkätboskap för att någon ska få göra sina poänger.

Inga kommentarer: