måndag 12 februari 2007

Skolbesök


Nu bär det iväg till en skola. Det är nog det bästa på hela resan, vi får möjlighet att prata med eleverna. Vi börjar med att möblera om så att vi har två grupper, en med flickor och en med pojkar. Innan stod det rader med bänkar för eleverna och stolar längst fram för oss. Ni sitter vi nära varandra.

Doktor Abrahman som arbetar på centret tolkar åt oss men rätt som det är börjar han prata om en massa annat. Jag vill veta om de har SRHR på schemat och ber honom ställa frågan igen.

- Vi tar frågorna en i taget. Vi bygger upp innan vi kan fråga det.
Men vi har bara en timme på oss. En av peer educaters heter Sun och han hjälper mig med tolkningen så vi pratar med flickorna närmast. De svarar otvunget. De får undervisning i SRHR men inte mycket. Jag frågar om de läser Fema HIP. De läser tidningen och tycker att den är bra eftersom de lär sig saker på ett enkelt sätt.

De frågar om jag har några tidningar och de får provexemplar som jag fick från besöket där. Det blir uppskattat. De frågar om jag är gift. Jag säger nej men visar bilden i mobilen på min pojkvän. Även här får han godkänt. Sen kommer frågor om SRHR.

Alla flickorna testar sina kunskaper på oss, stämmer det verkligen att kondomer skyddar både mot HIV/AIDS och graviditet. Jag får Sun att översätta ”två önskningar i en”. Flickorna skrattar. Varifrån kommer HIV/AIDS? Det är ingen som kan säga, huvudsaken är att vi slåss mot sjukdomen, den finns överallt. Sen börjar Sun fråga sina egna frågor.
- Visst kommer HIV/AIDS från USA? Visst kommer det från San Fransisco? Jag frågar honom vem som har sagt det. Han säger att det är ett rykte. Men visst är det sant?
- Nej, säger jag och går för att prata med Rachid.

- Vet du vad dina peer educaters säger? Att USA är skyldiga till AIDS.
Rachid svarar inte riktigt. Jag tittar honom i ögonen, vi är lika långa. Han skruvar på sig.
- Det är inte bra, det är väldigt politiskt. Det måste du ta tag i, fortsätter jag.Han håller med. Litegrann. Jag förstår att det är en svår situation för honom, men om jag inte säger något nu kommer jag ångra mig sen. Rejält. Den politiska dimensionen är viktig.

Inga kommentarer: