måndag 26 februari 2007

Annonsformulering - igen

Ansvarig utgivare för världen idag, Ruben Agnarson har svarat både snabbt, artigt och trevligt på min fråga om tidningens annonsetik.

I korthet: Inställningen är att det krävs mycket innan tidningen går in och cencurerar en annons. Det sker om någon bryter mot marknadsföringslagen eller har uppenbart destruktiva budskap.

Kombinationen av uppmaningen att skicka in en gåva för att få en böneduk tillsammans med "starka och anonyma exempel på helande" är olycklig. Det hade också varit bra om kostnaden hade varit tydligt angiven.

Ragnar förklarar att tidningen var en reklambilaga från en organisation som leds av pastorn i pingstförsamlingen i Sölvesborg. "Det skall också sägas att bön för sjuka förekommer i de flesta kristna sammanhang."

Bedömningen i efterskott är att de skulle ha diskuterat med annonsören om ett förtydligande av de aktuella formuleringarna.

Och så tackar han artigt igen för påpekandet.

Ett bra svar. Men fortfarande är "de starka och anonyma exemplen på helande" så galet mycket svårare att hantera etiskt än den obestämda kostnaden för böneduken.

1 kommentar:

Tor Billgren sa...

Hej

Tack för tipset om annonsen. På min blogg Antigayretorik granskar jag det mer redaktionella materialet i Världen Idag ur ett retoriskt perspektiv.