tisdag 13 februari 2007

Meet the press


Nu står presskonferens på schemat. Vi kommer in genom en bakväg, antagligen genom arkivet, delar av det syns bakom Christian på bilden. Vi samlas sen i ett rum och skriver i gästboken.
Gruppen har valt ut Veronika (s) och Christian (m) som politiska företrädare på presskonferensen. Båda sitter i utrikesutskottet. De sitter med Julia från RFSU och Walter från UMATI vid ett bord på ena sidan. Bordet är täckt av ett lila batiktyg med Afrikasiluetter och texten ”Afrika”. Vi andra sitter på rad vid sidan av. Walter håller i det hela. Allt sker på engelska.

Det är över trettio personer där. Men frågorna är få tills Walter låter någon fråga på swahili och sen tolkar. Nu blir det fart på frågorna. Veronica och Christian sköter sig fint. Walter bjuder in oss andra att prata.

Jag får möjlighet att prata om vad som är det viktigaste vi sett under resan. Och är vi inte lite väl unga för att vara parlamentariker. Alla kamerorna riktas åt mitt håll.
- Vi har många olika företrädare med olika erfarenheter i mitt parti. Själv har jag läst juridik, arbetat med det och nu senast var jag informationschef på det mest framgångsrika dagligvaruföretaget i Sverige. En av de viktigaste sakerna som jag sett under resan är det fantastiska arbete som Femina HIP gör. Att kommunicera om frågor som är så viktiga till unga människor på unga människors villkor är mycket imponerande. Och peer educaters gör ett fantastiskt jobb.

När vi går säger Erika.
- Det märks att du tror på det du säger. Du bara strålar.

Walter får många fler frågor om UMATI och verksamheten. När vi lämnar honom står han i ett hörn omgiven av journalister och kameror.

- Så här många journalister får man bara i Sverige om man har gjort bort sig rejält, säger Christian. Men å andra sidan har hans lokalradio och tidningar ringt honom flera gånger för att höra hur resan har varit. Det händer inte i Stockholm.

Inga kommentarer: