måndag 12 februari 2007

M’Pemba


Vi åker alla in till staden Chake-chake för att äta lunch med district commissioner. Det är trevligt, han håller ett långt tal och tackar, Gunvor som är vår utvalda ledare tackar och vi får presenter från Pemba. En fin korg och en påse kryddnejlikor som är deras främsta export. Sen tar vi oss tillbaka till flygplatsen.

När vi väntar på planet pratar jag med doktor Abrahman. Han tycker att det är roligt att jag heter Sofia. Det är ett tanzaniskt namn. Han berättar om sin dotter som bor i London. Han är stolt över henne. Jag säger att det ska en pappa vara, min pappa är stolt över mig.
- Du är en dotter! Hos oss är en dotter allas dotter. Du är en dotter av Pemba nu. Det heter M’Pemba, du är från Pemba.

Jag blir glad. Sen vill han lämna mitt namn till sin dotter.
- Du fick mitt kort, allt står där, säger jag.
- Ja, men jag ser så dåligt. Doktor Abrahman ser så dåligt att han inte kan läsa ett visitkort. Men han arbetar som gynekolog och läkare.

Inga kommentarer: